torsdag, mars 25, 2010

C.I.E. - Internasjonal Show Champion

Denne tittelen innførte FCI for snart 1 år siden, tror jeg. Før het denne INT (Internasjonal Utstillingschampion), og for å få den måtte de hundene som ikke hadde krav om jakt- eller brukskrav ha 4 CACIB tatt i min 3 forskjellige land. For hunder med bruks- eller jaktkrav måtte man ha 2 CACIB. Det championatet heter nå C.I.B. Denne nye tittelen C.I.E. ble innført som et alternativ for raser med jakt- eller brukskrav, men man må ha 4 CACIB i min tre forskjellige land uten disse kravene. Svenska Kennel Klubben innførte dette så å si med en gang etter å ha undersøkt med FCI at det hadde tilbakevirkende kraft for nålevende hunder, dvs de som allerede hadde oppnådd disse CACIBene. Allerede den gangen gledet jeg meg til at Alfi skulle få denne tittelen, for hun har det som behøves, men jeg gledet meg altfor tidlig. Norsk Kennel Klub var ikke villig til å gjøre det samme som SKK, for de mente at ved å ta bort bruks- og jaktkrav så vil man få todelte raser som det allerede er på noen raser i dag. Så jeg har ventet og ventet, og i går ettermiddag da jeg kom hjem fra jobben lå Hundesport på kjøkkenbordet. Jeg begynte å skumlese, og da jeg kom til Nytt fra NKK fant jeg den lille notisen nederst på siden der det sto at NKK åpner opp for de rasene som i dag ikke har noen krav for å oppnå det norske utstillingschampionatet. Da jeg kom på jobb i dag var jeg ikke sen om å sende en mail til NKK, og jeg fikk vite at jeg ikke behøvde sende alle CACIBene, men de 4 som var nødvendig. Det sto også i det notiset at når NKK får de første søknadene for rasen, vil raseklubbene få en henvendelse fra dem der de får komme med sin mening, som vil veie tungt. Jeg sendte derfor en mail til alle i styret i går kveld, for å høre om noen hadde noe i mot at vi sa ja til denne tittelen. Alfi er så heldig at hun har det som behøves nå, men det er andre hunder som mangler et og to CACIB i andre land, så nå vil nok flere prøve seg i Sverige og Danmark etterhvert.


Jeg regner med at denne prosessen vil ta tid, men håper at vi kan få bekreftet denne tittelen i god tid før Verdensutstillingen i Danmark, sånn at jeg kan få den med der. Men, det er ikke så farlig, hadde bare vært litt gøy. Søknaden er ihvertfall sendt pr post til NKK i dag, men pga påsken vil det ikke bli gjort noe før etter den er ferdig.

Ellers merkes det på Ambra at hun må oftere ut å tisse nå, og det er da særlig merkbart på natten, puh. Hun har vært fryktelig urolig i perioder, og vi har nå satt opp døren til soverommet igjen siden hun foretrekker å ligge i hundesenga under trappen. Så er det å få med seg når hun piper og vil ut, i natt sto jeg opp første gangen, men andre gangen hadde Lars hørt det, så da sto han opp.

Ønsker alle en riktig GOD HELG, og GOD PÅSKE!