søndag, mars 04, 2007

TIDEN FLYR
Søndag for en uke siden var vi på NKKs utstilling i Telemarkshallen, Bø i Telemark. Siane og jeg på utstilling og Uzy og Lars gikk agility. Lars var ikke spesielt fornøyd med dagen, riktignok fikk de en 3. plass i hoppkonkurransen, men med masse feilpoeng. I individuelt valgte Lars å bryte da Uzy ikke var med i det hele tatt. Det var 75 påmeldte bernere og Siane var sist ut i veteranklassen, dommer Jan Herngren hadde brukt hele skalaen av sløyfer før det ble vår tur, så det var med et åpent sinn vi entret ringen. Oppdretter Liv hadde hjulpet oss med mer klipping helt til det ble vår tur. Jeg hørte at Siane fikk en flott kritikk og vi fikk en CK, JIPPI! I beste tispeklasse ble vi uplasserte, men som eneste veteran hadde hun blitt BIR Veteran og vi skulle videre i BIS Veteranfinalen igjen. En annen bernereier hadde på forhånd fortalt meg at dommeren pleide å plukke ut bernere i gruppefinaler, så vi var nok litt spendte ja. Dommeren så godt på alle hundene under forhåndsgranskningen, og også i selve finalen. Han skulle plukke ut 6 og plassere 4. En del hunder fikk takk for seg med en gang, da han kom til oss gikk han først forbi og tok et overblikk over hva han hadde igjen før han kom tilbake og plukket oss ut. Vi ble ikke plassert blandt de 4 beste, men vi hang ikke med nebbet av den grunn. Her konkurrerer vi med andre veteraner som også er internasjonale championer, så vi har all grunn til å være fornøyde med Sianes prestasjoner i februar. Resultatet av den måneden er 1 x CERT, 1 x BIS Veteran 4, 2 x CK, 1 x HP, 2 ganger plassert i Beste Tispeklasse og tilsammen 3 ganger plukket ut blandt de 6 beste i BIS Veteran. Nå blir det utstillingspause frem til Bernerspesialen i pinsen, men fram til det får vi hendene fulle med andre ting.

Onsdag kveld kom lille border collie My til oss, og hun skulle være her frem til fredag kveld. Jeg tror ikke jeg visste helt hva jeg hadde sagt ja til, men det skulle vise seg å gå bedre etterhvert. Dette var en hund med turbogir ja, selv Ambra syntes nok det ble litt mye av det, hun virket plutselig veldig voksen. Lille My var på slutten av sin første løpetid, men duftet nok fortsatt ganske godt, det syntes ihvertfall vår kastrerte Uzy. Siane satte seg ganske så fort i respekt, men Alfi og Ambra ble nok ganske plaget av denne energiske ungdommen. Ambra gjorde hva hun kunne for å knurre henne bort, men det virket ikke så veldig. Resultatet var at My måtte være en del i bur. Nettene gikk veldig bra, da lå hun i buret sitt ved siden av sengen på min side. Fredag formiddag begynte det endelig å gå seg til, det virket som hun da hadde funnet sin plass i flokken, og det var deilig.
Fredag ettermiddag fikk vi besøk fra Tromsø, Rita var i Oslo for å parre sin bernertispe Amy, og siden hennes datter er interessert i en tispevalp etter Alfi benyttet vi anledningen til å hilse på hverandre. Det var kjempekoselig. Jeg kjørte henne til Pablo, og der ble det enda en parring, for femte gang. Håper virkelig det blir valper hos dere om et par måneder. Etterpå kjørte jeg henne til leiligheten som hun lånte her i Oslo.

My's eier Hilde hadde blitt forsinket fra Finland, og kom ikke så veldig lenge etter at jeg kom hjem etter å ha kjørt Rita. My var nok mer opptatt av flokken sin enn at muttern kom for å hente henne.

I går hadde vi et arrangement med jobben, der vi bl.a. måtte gjøre ting og tang for å kunne overleve ute i naturen. Vi gravde snøhule (jeg lurte meg unna gravingen), tente bål sånn at vi kunne få varmet en høne og tint vann. Jeg tror nok at jeg bidro mest med å hente kvister og blåse i bålet. Måtte dra tidligere hjem pga svigermors 70 års bursdag, og jeg fikk vasket meg og skiftet her hjemme før jeg dro dit, ca 2 1/2 time forsinket. Men, de visste om det.

I dag har vi gjort klart valperommet til Alfi, Anders rom blir brukt til det. Lars skal gå agility med Uzy både lørdag og søndag neste helg, derfor måtte vi gjøre det i dag.