onsdag, januar 27, 2010

Ambra har fått løpetid!

Den oppdaget jeg fredag, og jeg er ganske sikker på at jeg har fått med meg dag 1. Grunnen til at jeg sjekket var at Ambra natt til fredag lå og slikket seg en del der bak i løpet av natten. Utpå dagen fredag tok jeg et papir for å sjekke, og YES, det stemte. Men, det var først på mandag at jeg så blodråper på gulvet, så sånt sett er det nok ikke alltid så lett å vite første dagen for løpetiden. Det blir litt spesielt når man går og venter i forbindelse med at man skal pare. Jeg gjør aldri sånn ellers. Første gangen vi skulle pare Alfi, var det plutselig noe som sa meg at jeg skulle sjekke henne, og det var 2 eller 3 uker før vi egentlig ventet løpetid, men intuisjonen min var riktig den. Merkelige greier.

Den dagen var jeg forresten i overkant sprek, for om formiddagen tok jeg meg 1/2 times sykkeltur i stua, og om kvelden gikk jeg tur med Hilde og My. Lars dro til Flatebyhallen om kvelden for å klargjøre til Folloutstillingen 2010. Kan vel ikke si at agilitykonkurransen var noen stor suksess for noen av gutta på lørdag. Uzy er lånt bort til Anja som fører, men både han og Xit disket begge løpene. Det gikk visst ikke spesielt bra på laget heller.

Vi har ikke fått tømt fotoapparatet etter at vi var i kirken søndag, så de får jeg legge inn litt senere. Simen og Anders ble presentert i kirken under gudstjenesten søndag sammen med 25 andre, dvs det var et par av dem som ikke var der. Men, de er 27 konfirmanter til sammen som skal konfirmeres søndag 19. september kl. 11 og 13. For oss spiller ikke tidspunktet så stor rolle, det er viktigere at gutta kommer samtidig. Jeg har reservert hos Kumlegaarden i Drøbak, der er det virkelig koselig. Også blir det ikke så masse forberedelser for meg, betaler heller litt ekstra jeg.

Mandag kveld rakk jeg bare hjemom for å hente Alfi, Ambra og Uzy etter jobb, vaksiner hos Toril Malmer sto for tur. Jeg benyttet samtidig anledningen til å få med meg ormetabletter til Ambra, fant ut at jeg hadde igjen fra Siane og jeg var i Sveits august 2007. De var faktisk holdbare til september 2011. Gozita blir med på tur når vi skal pare Ambra, jeg har også søkt skolen om fri for Simen og Anders, for det blir veldig stusselig å dra alene. Sist bodde jeg hos Hanneke, men nå som jeg skal bo i bobilen, blir det ganske kjedelig å være på tur alene. Håper at gutta får fri, det er faktisk første gangen jeg søker om fri for dem på alle disse årene de har gått på skolen.

I går hadde Kenneth, Tone og jeg møte hjemme hos oss der vi gikk gjennom NKKs forslag til nye lover som er ute på høring. Fristen for å komme med kommentarer er 1. februar. Selv om Norsk Stabyhoun Klubb er en liten klubb, synes jeg det viser litt interesse å komme med noen tilbakemeldinger ihvertfall, men jeg skal innrømme at det var ganske tungt stoff å lese gjennom.

I kveld er det gruppemøte for FAU rett etter jobb, så denne uken har vært litt hektisk, men det er lenge siden sist, så jeg overlever nok det.

Morgendagen blir ganske spesiell. Pappa ble lagt inn på Kongsberg Sykehus i dag, og skal opereres for tykktarmkreft i morgen. Det er ca 20 år siden han ble operert for det samme, så vi får krysse fingrene for at det går like bra denne gangen også. Pga at han er på sykehuset må jeg gå i bisettelsen til hans kusine i Nordstrand Kirke, han skulle veldig gjerne vært der selv, for hun er den av søskenbarna han har hatt mest kontakt med opp gjennom alle år. Det blir nok en ganske tøff dag, men jeg kommer meg sikkert gjennom. Skulle egentlig vært vakt for 10. trinns nyttårsball om kvelden, men det har jeg takket nei til.

Lørdag er det utstilling igjen for Gozita, Xit og Alfi, denne gangen med god tid til alle sammen. Norsk Schnauzer Bouvier Klubb har heldigvis gjort som jeg ønsket, at det ikke skulle kræsje med noen av disse rasene.  Dermed begynner vi ca kl. 9 med Gozita, noe senere Xit, mens Alfi avslutter som sist i sin ring. Påmeldingsantallet er egentlig litt komisk, for det er påmeldt bare 14 bernere, og 8 stabyhoun. Kanskje jeg skal gjøre like lite denne gangen, for vi fikk veldig bra uttelling sist. Pelsen til Gozita skal nok få være ganske urørt bortsett fra det hvite, det samme gjelder Xit, og Alfi skal jeg bare gre gjennom.

Både Alfi og Gozita er nå påmeldt til Verdensutstillingen i Herning, Danmark siste helgen i juni, heldigvis på hver sin dag. Plass til bobilen er bestilt utenfor hallen for lenge siden, og siden utstillingene er lørdag og søndag, har jeg satt meg opp på fri både torsdag og mandag, fredag har jeg uansett fri. Jeg kjører i følge med Gry og Kenneth, og vi kjører via Sverige i stedet for å bruke masse penger på båt tur retur Danmark. Sommeren er det uansett fine veier, og det er lenge lyst, så det går nok bra.

Til uken må jeg på veterinærhøyskolen for å ta en eller flere blodprøver av Ambra, og jeg regner nok med at vi drar i slutten av uken. Blir det valper vil de være leveringsklare i midten av juni.

Det ser ut til at Ambra er i ferd med å finne tilbake til sitt gamle jeg igjen, for etter at hun fikk løpetid har hun ligget inne på soverommet hver eneste natt siden natt til søndag. Må se å få kjøpt et nytt DAP halsånd til henne, for det hadde de ikke på Asker Dyreklinikk.

I og med at jeg ikke har noen nye bilder, så legger jeg ut noen bilder Helga-Mari tok av Xit, Gozita og Alfi da vi besøkte henne i Sveio i fjor sommer. Tror ikke jeg har lagt ut dem tidligere.