søndag, juli 20, 2008

SIANE - AKUTT SYK.
Sent i går kveld måtte vi avgårde med Siane til Oslo Dyreklinikk med sterk mistanke om magedreining. Heldigvis at vi hadde kommet hjem fra hytta sent på ettermiddagen. Det begynte med at hun harket litt tidligere på kvelden, men det hender det jo at hun gjør. Hundene hadde fått mat kl. 20.30, og det var etter det en gang. Jeg reagerte litt på at hun krummet ryggen en del og kjente på magen, men var litt usikker. Rett før vi skulle legge oss pustet hun med rask frekvens, og jeg syntes magen så veldig oppblåst ut. Vi bestemte oss for å ringe Oslo Dyreklinikk, og mens jeg gjorde det, gjorde Lars klar Siane i bilen. Han kjørte rimelig fort, med varselblinklyset på. Det var ingen tvil om at det var en form for magedreining da vi kom, og pulsen begynte å bli lav. Veterinæren ga henne drypp umiddelbart før han ga henne noe beroligende. Han prøvde først med en sonde, og den gikk ned, men han fikk ikke opp noe. Det ble bestemt å operere Siane, og siden hun ikke har vært noe som helst syk tidligere var han ikke i tvil om det. Hadde det vært en hund med f.eks. hjerteproblemer hadde han ikke anbefalt det. Veterinæren ringte en vakthavende assistent, som kom rimelig fort. Da var det bare for oss å dra hjem, og vi var vel egentlig forberedt på det verste. Vi fikk beskjed om at jo lengre tid det tok før vi hørte noe, jo bedre var det.

Jeg sov ikke noe de timene, men han ringte litt før kl. 3 en gang og kunne fortelle at hun hadde klart seg gjennom operasjonen. Han skulle ringe igjen på formiddagen for å fortelle hvordan det gikk. Den natten sov Ambra tett inntil meg, har aldri opplevd henne sånn tidligere, så de merker nok mer enn vi vet om. Det er godt at Simen og Anders har blitt så store at de kan være hjemme alene med de andre hundene en stund, og de var nok spente mens vi var borte, selv om de sovnet. Meldingen jeg fikk tidligere i dag var bra, Siane hadde vært ute og tisset, men veterinæren fortalte at vi kunne ikke ta det som en seier riktig enda. Hun var fortsatt innenfor det kritiske døgnet. Han skal ringe meg senere i kveld også, men hvis det nå går bra kan jeg hente henne i morgen ettermiddag.

Du verden så fort ting kan bli snudd helt på hodet, og så utrolig flaks at vi hadde kommet hjem fra hytta. Takk for alle støtte jeg har fått på SMS i dag, det varmer. Men, vi satser på at det går bra med den spreke gamle damen vår. Utstillinger får vi nok heller ta en pause fra en stund, det viktigste nå må være å få damen frisk igjen.

Skal fortelle litt om mer hverdagslige ting fra da vi var i Sverige. Gozita sjarmerte hele Brädeng Camping, og det var et ektepar fra Tyskland som gjerne ville kjøpe henne. I og med at Liv og Gunnar bodde sammen med oss, fikk den unge damen rikelig med tid til å leke med sin mamma, det var stas for begge.


Den ene ettermiddagen og kvelden hadde vi besøk av Helga-Mari og Amigo, og Tone og Lexi m/familie, veldig koselig. Et par dager senere fikk vi besøk av Kathrine og moren hennes. Ellers hadde vi det kjempekoselig på turen vår med Kenneth & Co, veldig fint med bobilferie. Skal snart få lagt ut noen bilder, men det tar litt tid. Vi overnattet i Örebro på Gustavsvik Camping på vei hjem, en fem stjerners campingplass med på utendørs- og innendørs bad. Gutta fikk tatt utendørsbadet om ettermiddagen/kvelden lørdag og innendørs badet før vi dro videre søndag.

Været på hytta har vært veldig bra, men den helt store varmen har uteblitt. Helt greit for meg, Lars og hundene, men for gutta var det synd at det ikke ble noe særlig bading.
I morgen er det jobbing igjen, og jeg får se litt hvordan jeg gjør det i forhold til Siane. Pga at jeg har fått en kollega som er allergisk for hunder skaper det litt hodebry, men jeg skal spørre henne om vi kan prøve en dag hvis hun tar allergitabletter på forhånd. Hvis ikke har jeg Simen og Anders hjemme, men hvis de føler at det ansvaret blir litt vel stort, får jeg heller ta meg noen flere feriedager, eller halve dager. Simen og Anders skal trene denne uken før Norway Cup, og Lars er på Follouka på Finnskogen. Hvis det hadde gått galt med Siane, tror jeg ikke han hadde fått lov til å reise i dag. Han kommer hjem fredag, for lørdag gifter lillebroren hans seg for andre gang. Jeg vet ikke helt om jeg drar dit enda pga Siane, men vi får se det an.