fredag, mars 04, 2011

Parringstur til Sverige.

I går ettermiddag kom Gozita og jeg hjem fra en vellykket parringstur til Sverige. Hadde time på Veterinærhøyskolen mandag kl. 10, og der var det vel rundt 8 veterinærstudenter sammen med to veterinærer som skulle sjekke Gozita og ta blodprøve. De trodde nok at det var litt tidlig, og siden de har mer greie på dette enn meg, regnet jeg med at det enda var noen dager til vi skulle dra. Syntes nok det var litt merkelig med tanke på Xit hjemme som var rimelig på tuppa, men, men. Tok meg halv feriedag, og var på jobb rundt kl. 13. Skulle ringe veterinær ang svaret på blodprøven ca kl. 14.30, men prøvesvarene var forsinket. Ringte igjen 1/2 time senere, og enda litt senere, og til slutt sa veterinær at hun skulle ringe meg. Litt før kl. 16 ringte hun, og sa at jeg bare kunne reise. Jeg spurte da om det holdt at jeg dro morgenen etter, for jeg var ikke særlig lysten på å kjøre natta alene, og det skulle nok gå bra.

Da jeg kom hjem var det å finne frem det jeg skulle ha med, bortsett fra klær som jeg tok morgenen etter. Sto opp kl. 6 og kom meg avgårde kl. 9, heldigvis var det fine veier, og jeg var fremme på Fyrishov stugby & camping i Uppsala ved 15.30 tiden. Jeg rakk såvidt å sette fra meg bagasjen og gi Gozita litt mat før jeg dro videre til Berntiers Kennel og Malte i Skärplinge. Jeg er så utrolig takknemlig for at jeg fikk bruke denne vakre, unge hannen, og han var en racer til å parre, en ordentlig gentleman. Gozita lurte nok litt første kvelden, for dette var noe nytt, men var på ingen måte uvillig. Det ble en vellykket parring, og etterpå fikk jeg servert hjemmelaget pizza, veldig koselig. Det tok ca 1 time å kjøre hver vei fra fra Uppsala, og jeg overdriver ikke når jeg sier at jeg var veldig trøtt og sliten da jeg kom tilbake til hytta.


Dagen etter hadde vi avtalt at jeg skulle komme kl. 14, så jeg hadde masse tid til å slappe av før jeg dro. Var noe tung i hodet, men hadde heldigvis med meg en Paracet. Skal vel ikke påstå at jeg sov veldig godt heller. Kjekt å ha bærbar PC hvor alt nå ligger inne sånn at jeg kan oppdatere hjemmeside, lese mail og være på nettet. Det eneste jeg ikke får gjort på tur er å sende mail, får nok sjekke noen innstillinger, men det er vel egentlig ikke noen krise.

Her bodde vi.



På vei til Malte ringte Xits oppdretter (hun ringte meg mens jeg var i dusjen, og svarte ikke da jeg ringte tilbake), for Xit hadde bursdag onsdag, 3 år har han blitt.

Da jeg kom til Skärplinge sto Malte og ventet på oss, herlig. De fikk det ikke helt til sånn i starten, selv om Gozita sto støtt som bare det. Etter en stund hentet Eva vaselinen, og da satt de på første forsøk. Etterpå fikk jeg litt smørgås, og fikk ordnet med det som skulle gjøres av papirer.


Her bor Malte, et flott sted tilpasset for hunder.


Her er den flotte hannen Malte; Berntiers On Demand, 11 måneder gammel.
Foreløpig har han 2 cert, han blir 2 år i mai.


Før jeg dro derfra svarte jeg på en SMS jeg hadde fått av vår svenske valpekjøper Kimberly som bor i Uppsala. Har vært i kontakt med henne i forbindelse med denne turen, håpet jo å få hilse på henne og Baylee som jeg ikke har sett siden de var her våren 2007. Jeg ble invitert på middag, og det var virkelig koselig å se dem igjen. Godt å ha bekjente litt rundt omkring når man reiser sånn alene. Jeg kunne sikkert ha satt kursen hjemover etter parringen denne dagen, men valgte å vente for å kjøre i dagslys hjemover. Godt for både Gozita og meg å slappe av litt også, at det ikke blir sånn superhektisk.

Kimberly og Baylee



Kom meg avgårde litt før 10.30 torsdag formiddag, etter at hytta var inspisert av proffe folk. Perfekt sa damen og signerte på papiret. Det var strålende vær da vi kjørte i Sverige, og etterhvert fant jeg kanalen som sendte fra VM både i ski og skiskyting. Hørte at det var tåke i Holmenkollen, og da jeg nærmet meg grensen ringte Lars, og han kunne fortelle at det var tåke ellers også, ikke bare der. Helt utrolig tenkte jeg der jeg kjørte i det påskeværet. Det gikk utrolig mye spylevæske, for når det er sol nå, så er det jo også gjerne plussgrader, og da tiner snøen. Jeg hadde ikke kjørt langt inn i Norge før jeg møtte på tåka, helt utrolig.

Var hjemme litt før kl. 17, og det var utrolig godt å komme hjem, det blir jo ganske hektisk med sånne turer. Nå er det bare å vente noen uker for å se om turen bærer frukter.

Før jeg dro til Sverige var jeg på fest med avdeling Oslo/Akershus i Bernerklubben, og det var en kjempekoselig kveld. Denne høygravide sjåføren min som hadde antydet at hun skulle hjem tidlig begynte jeg å lure litt på. Etter å ha fått i meg 1 flaske med hvitvin og et lite glass med noe a la Bayleys, var jeg faktisk ganske trøtt. Alle hadde med seg noe mat, og det var masse godt å spise, og det var i det hele tatt en veldig koselig kveld. Det var også premieutdeling til mestvinnende hunder i avdelingen, gratulerer til alle vinnere! Jeg var vel i seng mellom 2 og 3 en gang, og det er ganske sent til å være meg.

Leder av Osloavdelingen; Alf Gunnar


Og her er fruen Marianne.


I morgen kveld skal jeg på jentetreff til Anette på Snarøya, har ikke sett henne og flere andre på veldig mange år. Det er ost, kjeks og rødvinskveld, men jeg velger å kjøre siden det er ganske langt unna her hjemme, og dessuten skal jeg på 5-mila i Holmenkollen søndag formiddag. Greit å være i form da.