fredag, februar 25, 2011

Løpetid og NKK Bø

Har vært i god tro og trodd at Gozita skulle få løpetid i midten av mars, etter beregning fra tidligere løpetider. Men, forrige torsdag kveld kunne min to tenåringer fortelle at de hadde sett noen bloddråper på gulvet, og da ble det plutselig full sjekk av først Ambra der jeg ikke fant noe, og så Gozita der jeg absolutt fant noe. Hmmm, ble vel ikke akkurat superhappy sånn med en gang, planene måtte plutselig endres. Ikke minst måtte sentrale personer på jobben informeres, og jeg var litt smånervøs for at dette skullt gå galt. Men, heldigvis og takk for positive ansvarlige på jobb, det går helt greit. Hannen er som sagt klar, men eieren av denne måtte også informeres, og det var heller ikke noe problem. Mandag kl. 10 skal vi til Veterinærhøyskolen for å ta blodprøve, blir spennende, og ikke mindre spennende etter dagens tur der vi traff på en Border Collie hanne som var særdeles interessert, og Gozita var ikke borte hun heller. Men, hun er på dag 9 i dag, så jeg tror det er litt tidlig.

Tok noen bilder av Gozita etter turen i dag.



Forrige helg var det NKK Bø, dvs søndag, Lars og jeg dro hjemmefra med bobilen lørdag ettermiddag. Det var iskaldt der, og lørdag kveld følte jeg på meg at varmeovnen som går på gass ikke virket helt som den skulle. Søndag morgen var det iskaldt i bobilen, og det er ikke deilig å ta på seg iskalde klær. Vannet i bilen som vi hadde på kanner og flasker var frosset, og jeg ville egentlig bare hjem. Dagen var vel egentlig ødelagt før den i det hele tatt hadde begynt, og resultatene i både utstillingsringene og agilityringen ble ikke noe særlig de heller. Vi begynte i Stabyhounringen der vi hadde en streng, norsk dommer. Ingen fikk CK, Alfi fikk Excellent, men dommeren holdt igjen CK siden hun hadde litt for bølgete pels. Det er fullt og helt min skyld, for jeg hadde utsatt den badingen av henne altfor lenge, og når hun da i tillegg ikke er i full pels så blir det sånn. Cayenne debuterte i junior klasse, og fikk egentlig en grei kritikk, men premieringen ble Good. Bindji hadde ikke vært på utstilling siden Dogs4All i 2009, og har utviklet seg ganske masse etter valpekullet i sommer. Hun hadde vunnet med CERT og BIR hvis det ikke hadde vært for at hun var litt sårbent og haltet, så da ble det KIP i stedet. Dommeren hadde åpen bedømmelse på henne og Alfi, og det var ingen tvil. Hun spurte da jeg kom inn i ringen med Alfi om hun var moren til Bindji, og sa at hun likte datteren bedre. Å høre det er helt greit for meg, for meningen med avl er jo helst at avkommene skal bli bedre enn avlsdyrene. Siden det ikke lenger eksisterer HP er man kvalifisert til BIS veteran med Excellent, men det fristet veldig lite denne dagen.




Xit disket i agility, det ble Very Good på utstillingen med en helt grei kritikk, også disket han i hopp. Jeg rakk nesten akkurat ikke bedømmelsen i Berner ringen, heldigvis for meg hadde de ikke løpt en runde felles, så da fikk jeg komme to hunder for sent. Men, det ble rett ut med Very Good, det jeg var mest fornøyd med var at dommeren ikke skrev noe om høy haleføring. Ingen bilder av henne, da Lars var borte ved agilityringen akkurat da.


Vi dro så fort vi kunne etter at Lars var ferdig med Xit i hoppklassen. Selv i bilen hjem hadde jeg problemer med å bli varm, og det var bare så utrolig deilig å komme hjem.

Denne uken har det vært vinterferie, Lars har også hatt ferie. Mandag ettermiddag tok han med seg Simen og Anders til Funkelia på Kongsberg. Onsdag morgen ved 10-tiden satte de kursen mot hytta i Espedalen, men først skulle de til Hafjell sammen med svoger Odd Henrik og resten av familien. De kommer hjem sent i morgen kveld.
Jeg synes det er litt deilig med noen sånne dager alene hjemme, har jo de firbente tispene hjemme her også da. Lars har med seg de firbente gutta, like greit det nå som Gozita har løpetid.

I morgen kveld skal jeg på fest med Bernerklubben avd Oslo og Omegn, det gleder jeg meg til, skal sitte på med Vibeke som er høygravid. Gjør ikke meg noe om det ikke blir veldig sent, for da får jeg sikkert mer ut av søndagen.

Det blir spennende å se hva neste uke bringer. Xit blir 3 år på onsdag, så bare jeg får litt bedre råd skal jeg få øyelyst han, så han blir avlsklarert forhåpentligvis.