tirsdag, juli 14, 2009

OGSÅ VAR DET MIDTEN AV JULI........
Og tiden flyr avgårde som vanlig, og jeg har faktisk hatt veldig liten tid til å sette meg foran PCn for å blogge, og det frister ihvertfall ikke når det er VARMT. Men, da er det igjen tid for noen tilbakeblikk, og jeg begynner med dagen da Simen og Anders ble fjortiser - 14 ÅR, det var onsdag 17. juni. Vi hadde familieselskap påfølgende lørdag, men gutta har ikke feiret med venner enda, da det faktisk ikke er så veldig enkelt å vite hva man skal finne på lenger. Dermed har vi utsatt det til etter ferien, forhåpentligvis i august en gang. Den helgen var Lars på agilitykurs med Xit, mens mor stelte hjemme, hihi. Torsdag samme uke var Ambra på vanntredemølletrening, som vanlig, det går veldig fremover med foten hennes. Hun er på rehabiliteringstrening en gang i uken bortsett fra de ukene jeg skal ha ferie. Agria dekker ut juli, så etter det blir det nok klippekort tenker jeg. Tre måneder rehabiliteringstrening er iflg "ekspertene" altfor lite, men sånn er det nå.

Mandag 22. juni var dagen med stor D, den kvelden ble både Xit og Gozita røntget både foran og bak, dvs albuer og hofter. Veterinæren syntes det så bra ut på begge to, men vi tar ikke noe for gitt før de offisielle resultatene foreligger. Ventetiden er alltid veldig laaang, men resultatene kom da til slutt, og det ble A på alle 8 bena, en veldig deilig følelse. Dermed er Gozita faktisk avlsklarert siden hun har utstillingspremiering, og siden 2 av 3 i kullet er frie både foran og bak. Jeg er ganske sikker på at Xit må ha en CK eller to for at han skal være klarert for avl, så vi får stille han ut når pelsen er tilbake. Han røyter fortsatt en del, men nå har jeg ikke vært så veldig flink til å få av pelsen heller.

Torsdag 25. juni var også en dag med stor D, men på en litt annen måte. Siane fylte 10 ÅR, helt utrolig å ha en berner som er så gammel. Er ikke storfornøyd med formen hennes, eller dvs det er vel heller denne matlysten. Vi har nå sluttet med Rimadyl for å se om det kan endre noe, og det ser faktisk ut til at det hjelper litt, men tørrfor er hun ikke mye lysten på hvis det ikke er noe godt oppi. Akkurat nå er fiskeprodukter veldig populært, fiskeboller går ned på høykant sammen med loff. Siane er litt dårlig i magen nå, og både Gozita og Ambra har også vært det mens vi har vært på hytta. Med dem varte det et par dager, men matlysten var heldigvis der, og det er den med Siane også. Hvis det ikke bedrer seg i løpet av dagen, får jeg bestille time til henne i morgen kveld. Hun har jo ikke så mye å gå på i forhold til disse andre ungdommene.

Jeg kjøpte en boks med hundemat til henne før forrige helg, men den maten ville hun ikke ha, så hun er ganske sær for tiden ja.

Langhelgen 26. - 29. juni var jeg på besøk hos Helga-Mari og Amigo i Sveio. Den uken var det megavarmt, og det burde egentlig ikke ha vært noe problem, men når airconditionanlegget ikke virker, så blir det et STORT problem. Jeg dro fredag formiddag, og hadde med meg Xit, Gozita og mamma Alfi. Egentlig skulle søster Ambra vært med, men når man har løpetid og har en bror som er en skikkelig hormonbombe, da er det ikke så lurt. Hvis alt går etter planen kommer de på besøk i forbindelse med Dogs4All i november. Jeg hadde tatt med meg kjølebagen som kobles til i bilen for å ha kaldt drikke, kjeks og frukt, og det var deilig. Det er ikke så ofte vi bruker den lenger, men den er faktisk ganske praktisk. Tror jeg hadde mellom 25 og 30 grader på vei opp til Haukelifjell, men der var det 19-20, og akkurat passe deilig temperatur. Hadde en liten stopp, og bestemte meg der og da for å ta en lengre stopp på vei hjem. Etter stoppen hadde jeg ikke kjørt langt før jeg så det var lasermåling, men jeg ble ikke stoppet, det ble derimot bilen bak meg. Helga-Mari sjekket på nettet dagen etter at 7 hadde mistet lappen i den kontrollen. Det var lenger enn jeg husket fra Haukelifjell til Helga-Mari, men jeg var fremme rundt 19.30, og det var veldig koselig å komme på besøk.

Tok noen bilder da jeg stoppet ved Langefossen.

Hele helgen var veldig varm, så det var ikke veldig mye vi orket, men vi gikk noen småturer med hundene. På kveldsturene måtte vi forbi en del sauer, og da fikk jeg for første gang testet Alfi. I 2004, da Mette og jeg kjørte til Spesialutstillingen i Holland, overnattet vi på et hotell i Tyskland, og da Mette hadde luftet Alfi bak hotellet hadde hun kommet borti strømgjerdet til noen sauer. Jeg var derfor ganske spent, men det var helt tydelig at Alfi ikke ville ha noe som helst med de sauene å gjøre, hun så ikke på dem engang, og trakk seg så langt unna som hun kunne.

Nydelig solnedgang fra terrassen til Helga-Mari, solen gikk ned rundt kl. 23.


Disse fine bildene tok Helga-Mari av Xit, Alfi og Gozita.

Både lørdag og søndag fikk jeg deilig rådyrkjøtt til middag, og vi fikk pratet en masse, en kjempekoselig helg! Mandag ettermiddag hadde jeg en lengre stopp på Haukelifjell, tok på meg sokker og joggesko, og tok med meg bikkjene på tur. Slapp dem så de fikk løpe og kose seg på en stor snøflekk, og Alfi virkelig koste seg i snøen, hun var helt våt etterpå. De yngste løp og løp, og hadde det veldig bra. Jeg fikk tatt en del bilder av dem, det var jo så deilig der. Kan ikke si jeg syntes det var veldig fristende å fortsette turen hjem, men var jo nødt til det da.



Resten av den uken var også utrolig varm, og det er ikke mye man orker i sånn varme, ihvertfall ikke jeg. Bilen min ble levert til Motor Forum pga oljelekkasje, og vi fikk den ikke tilbake før vi dro på hytta så da ble det tilhenger, men det måtte vi vel hatt uansett. Lørdag kveld var vi på plass, og det skulle vise seg å bli siste dagen med hetebølge, heldigvis. Men, det er deilig med ferie på hytta uansett vær så lenge det ikke bøtter ned hele tiden, og det gjorde det ikke i forrige uke. En dag var vi en tur til Ski for sjekk av Siane, og litt andre ting. En annen dag var vi i Oslo og hentet bilen min, og da viste det seg at de også hadde skiftet A/C reima, og dermed fungerte den igjen. Billig var det jo ikke, men enkelte ting bare må man ha i orden. Lørdag kjørte jeg gutta hjem så de fikk vært på fotballtrening, og da fikk jeg gjort litt papirarbeid og sjekket mail samtidig. Selv om vi er på hytta tar det bare 30 min. å kjøre hjem, noe som gjør at jeg er hjemom og sjekker både vanlig- og elektronisk post med jevne mellomrom.

Et par dager fisket Lars og gutta, og de fikk 5 torsk den ene dagen da de var ute med båten, og 3 den andre dagen da de fisket fra land. Alltid godt med egenfisket fisk, bare synd det er så mange bein i disse fiskene.

Denne og neste uke jobber både Lars og jeg, men vi kjører til og fra hytta, trafikken går jo som en drøm, særlig om morgenen. Lars kjører motorsykkel til Sandvika, og det går visst greit det også.

Vi har for tiden pause fra både utstillinger og agilitykonkurranser, første utstillingen blir 1. august på Moelven, der stiller jeg bare Gozita. Har begynt å melde på Xit til agilitykonkurranser, han debuterer i Fredrikstad siste helgen i august. Lars har ganske store forhåpninger til han, så det skal bli spennende å se hvordan det går. Søndag 26. juli skal jeg skrive for Moss og Omegn HK, syntes ikke jeg kunne si nei siden de har hjulpet meg og Follo flere ganger.

Hele uke 31 skal Lars og Xit på Follouka som er på Finnskogen, det blir første året at ikke Uzy er med der. Den uka har det for vane å være varmt, så la oss håpe det blir det, for da skal jeg feriere på hytta. Kanskje ikke så deilig for de som skal trene, men..... det er jo sommer da.

4. august har jeg bestilt tur med Kielbåten for faren min, Simen, Anders og meg. I den forbindelse måtte jeg ordne med pass til gutta. De er jo ikke så bereiste stakkars, siden de har foreldre som har masse hunder, og som aldri gidder å dra noe sted, bortsett fra når det er utstilling om noe som har med hunder å gjøre. Snart er de jo så store at de kan reise på egenhånd. Hadde sett for meg den lange køen på Politihuset i Oslo, men fredag for litt over en uke siden var det nesten ikke kø, og en uke tok det, så var passene i postkassen, slett ikke verst. Gleder meg til den turen, de nye Kielbåtene skal jo være ganske lekre. Lars har meldt seg frivillig som hundepasser.