onsdag, april 15, 2009

VEL OVERSTÅTT PÅSKE!!!
De feriedagene gikk bare altfor fort. Har tenkt i flere dager på å skrive i bloggen, men kom liksom aldri så langt. Får ta en oppsummering siden sist.

Tirsdag 31.3. var jeg på Bernertreff i avd Oslo og Omegn, hadde ikke vært der siden før jul, og to Bernerkalendere lå og ventet på meg. Det var vel på tide med å få dem nå. 1. april var det heldigvis ikke mange som prøvde og lure meg, men en på jobben klarte å lure ihvertfall meg og en kollega. Jeg sa ikke noe, men det gjorde hun andre, og da måtte jeg innrømme at jeg hadde gått på den jeg også, selv om jeg syntes innholdet i mailen kanskje var noe tvilsomt. Men, men.

Torsdag 2.4., siste dag før ferien, måtte jeg jobbe halv dag pga at jeg måtte i en bisettelse. Han som var toastmaster i bryllupet vårt var død, nesten 81 år gammel. En gledesspreder av de sjeldne, og musikalsk til tusen. Bisettelsen bar også preg av det, med masse sang og musikk.

Fredagen var Ambra og jeg på Ekeberg Dyreklinikk igjen, for bandasjeskift. I løpet av helgen fikk jeg trent med Gozita, og lineføringen gikk så bra at jeg tok sjanse på å prøve fri ved foten. Den gikk MEGABRA, supergøy!

Lars, Simen, Anders, Uzy og Xit dro på fjellet mandag ettermiddag, etter at Canal Digital hadde vært hos oss. Vi bytter ut Tele2 som Internettleverandør, og Lars måtte sjekke at alt fungerte før han dro. Simen har lenge slitt med det trådløse systemet, og det ble visst foreløpig ikke noe bedre, Lars som har hatt kabel, fikk ikke inn trådløst, mens hos Anders og meg fungerte alt som normalt. Hovedsaken var jo at det fungerte hos meg som skulle være hjemme.

Første natten hjemme alene ble ikke noe hyggelig, fordi Siane var veldig urolig. Hun peste, ikke spesielt fort, men hele tiden, og hun var ekstremt klengete fra sent om kvelden til rundt 4-5 om morgenen. Hun lå tett inntil meg i sengen, og fotfulgte meg til do. Tok henne ut en tur, men hun gikk bare rundt bena mine hele tiden. Utrolig merkelig, det virket ikke som hun hadde vondt, men hun var helt tydelig veldig ukomfortabel. Etter den hendelsen har alt vært som vanlig. Jeg lå nesten og ventet på at hun skulle ta sitt siste sukk, men er veldig glad for at Siane kom seg gjennom den natten.

Påskedagene ble brukt til å komme litt ajour med vask av diverse klær etc, litt støvesuging og noen turer på beina på asfalt, og et par dager med trening av Gozita. Onsdag før skjærtorsdag måtte vi på Ekeberg Dyreklinikk igjen siden de hadde stengt påskeaften. Jeg hadde time kl. 14.30, og fikk beskjed med en gang vi kom at de var en del forsinket pga noe akutt de hadde fått inn. Det satt en litt eldre dame på venterommet, og hun ble tatt inn på et rom av en veterinær. Jeg visste ikke da at det var hun som eide hunden det hadde skjedd noe akutt med. Da jeg kom inn til veterinæren med Ambra fikk jeg vite at de var litt fortvilte siden dette visstnok var et økonomisk spørsmål. Uff, det kan ikke være enkelt når disse veterinærene kommer opp i sånne situasjoner. Vel, jeg ble spurt om de kunne ta inn Ambra og skifte bandasje når de fikk tid, og det var helt greit for meg. Bedre det enn å sitte på venterommet og vente i det uendelige. Jeg dro og fyllte diesel og handlet litt, og fikk ordnet med noe tøy før de ringte meg og sa at jeg kunne hente Ambra.

På ettermiddagen skjærtorsdag fikk jeg besøk av Berit, og det ble en laaaang ettermiddag og kveld med god mat og masse preiking. Vi går jo aldri tom for prat. Neste mulighet blir bobiltur til Kristiansand 8. - 10. mai, det skal bli koselig.

Langfredag besøkte jeg Elin og både berner- og dachsvalper på Gjerdrum. Elin hadde etterlyst besøk på Facebook, og jeg var ikke sen om å tilby meg. Faktisk første gang jeg var i det området, og jeg er nesten helt sikker på at det nesten ikke finnes andre hunderaser enn berner der. På veien dit kjørte jeg forbi to bernere, og det samme på vei tilbake, og jeg kjente alle eierene, pussig.




Påskeaften var det nydelig vær, og jeg gikk først tur med Siane og Alfi. Etterpå hentet jeg bilen og tok med meg Gozita, har en del utstyr i bilen, og derfor er det greit å ha med den når jeg skal trene med henne. Jeg gikk en tur først, greit at hun får gått av seg litt. Hun går forsatt nydelig fri ved foten og lineføring, holdtene kommer seg veldig, men sliter fortsatt en del med selve neddekken. Men, det positive er jo at hun nå ikke spretter opp med en eneste gang, men blir liggende. Innkallingen går også strålende, men det varierer litt om hun blir sittende eller kommer etter. Da jeg kom hjem fant jeg frem en Cider og satte meg på terrassen, det var faktisk 38 deilige varmegrader i solveggen. Om kvelden kom faren min på besøk, og han har vært hos oss til i dag pga at han skal i en begravelse nå i ettermiddag.

1. påskedag gikk jeg også et par turer, og fikk trent med Gozita. Det er så gøy å trene med henne nå, selv om det går litt tregt med denne dekken. Husket på å få tatt litt utstillingstrening også, men sliter med at frøkna ikke vil at jeg rører de bakbena hennes. Det ser ut at til hun kan stå pent uten at jeg rører ved de bena. Alfi har også vært helt håpløs der, men hun har alltid stilt seg pent opp ved at jeg bare står foran henne.

2. påskedag var det regn og atter regn, en trøttandes dag, og det var ikke mye fornuftig jeg foretok meg den dagen. Lars måtte vaske sin bil, og tok min og flere andre i samme slengen.

I går var det tilbake til hverdagen, men dette blir heldigvis en kort uke siden jeg har fri hver fredag. I dag leverte jeg Ambra på Ekeberg Dyreklinikk igjen, for det skal taes noen nye røntgenbilder, også skal det skiftes bandasje. Til mandag er det gått seks uker, og da håper jeg at de tar av skinna og bandasjen. Lars hadde kjøpt ny router i går, siden han trøblet sånn med det trådløse internettsystemet, men ingenting fungerte selv om han holdt på i flere timer i går ettermiddag og kveld. Han dro tilbake til butikken, og fikk med noe nytt, men det fungerte like dårlig. Meningen var at Lars skulle på kundebesøk til Dokka i dag, med overnatting til i morgen, men da han ringte kunden i dag fikk han beskjed om at det hadde blitt utsatt. Jeg hadde sett for meg noen dager uten Internett og mail, men krysser nå fingrene for at det ikke tar så lang tid. For da Lars skulle koble til den gamle routeren, så virket nemlig ikke den heller hos meg siden han da allerede hadde koblet fra. Så, den eneste med internett og mail hjemme hos oss akkurat nå, er Anders.

Til helgen har jeg ingen spesielle planer annet enn at jeg må få badet Siane, Gozita og Alfi, og få gjort en del ute. Pga Sianes helsetilstand i begynnelsen av påsken, utsatte jeg den badingen, og hadde da tenkt å gjøre det andre påskedag. Nå som det har blitt så mildt pleier jeg å føne på terrassen, men det var ikke spesielt hyggelig når været var som det var den dagen.

Buffi skal stilles på NKKs utstilling i Harstad til helgen, og jeg ønsker dere lykke til der!

Helgen etter det blir ganske travel, for fredag 24.4. skal jeg til frisøren og kiropraktor på formiddagen, og på ettermiddagen og kvelden skal jeg hjelpe til i forbindelse med at 8. trinn skal ha skolefest. Lørdag ettermiddag skal Norsk Stabyhoun Klubb ha årsmøte, og søndag skal Siane og Gozita stilles på Stangeutstillingen. Det blir Gozitas debut i juniorklasse, synes hun ser nokså skapelig ut nå, selv om hun ikke er fullpelset. Har ingen store forhåpninger, tar det mest som trening. Noen kjente skal stille stabyhoun samme dag, så vi skal nok få det koselig. Det blir noen utstillinger på bernerene nå i mai, har meldt på Alfi også i Kristiansand. Har aldri stilt stabyhoun for den dommeren tidligere, men Buffi gjorde det veldig bra for han i slutten av mai i fjor. Både Bebe og Baluba står for championatet i Kristiansand, så vi får håpe at en av dem klarer det.