onsdag, april 29, 2009

HVILKEN DEBUT!!!
Gozitas debut i offisiell klasse på utstilling gikk godt over all forventning, det må jeg ha lov til å si. Hun og Siane ble holdt i bilen så lenge som mulig pga Gozitas løpetid, så jeg hentet dem da åpen klasse startet. Dommeren dømte relativt radig, så det ble ikke lenge å vente da vi kom inn i Stangehallen. 10 tisper var påmeldt i juniorklassen, og vi sto helt bakerst, like greit det, for Gozita er ikke så veldig glad for å ha noen bak seg. Men, dommeren gikk frem og tilbake og så på alle hundene før han begynte den individuelle bedømmelsen. Gozita liker fremdeles ikke så veldig at de skal sjekke tennene, så dette må vi trene MASSE på, men hun får ikke lov til å trekke seg langt unna, så hun må faktisk pent stå der. Dommeren registrerer selvfølgelig dette, selv om han fikk sjekket bittet, og vi fikk på kritikken at hun trenger ringtrening, selv om det kanskje ikke er det rette ordet. Gozita løp nemlig veldig pent første runden, bedre enn jeg hadde ventet, og hun sto veldig pent. Jeg tror det bare var en som fikk blå sløyfe, så vi sto igjen 9, dommeren plukket ut 4, og vi var en av dem. Allerede da var jeg mer enn fornøyd, Gozita ble plassert først, også løp vi et par runder, men da ble hun plassert som nr. 2, og det har jeg ikke noe å utsette på, for hun løp ikke spesielt pent. Og der ble vi stående, med CK, på den aller første offisielle utstillingen. Oj, det var helt utrolig, veldig overraskende. Nå er jeg faktisk glad for at jeg ventet noen måneder med å stille henne, for hun har utviklet seg en del. Oppdretter Liv sa da jeg var på besøk torsdag i forrige uke, at mye hadde skjedd på de to månedene fra jeg sist var på besøk hos dem.

Foto: Mari Anne Braaten

I veteranklassen var det 3 påmeldte, Akela haltet i ringen, men jeg er litt usikker på om hun fikk KIP eller blå sløyfe. Anita sa etterpå at hun bare haltet inni ringen, i ren protest. Sånn holdt Sally på også husker jeg, de har faktisk egne meninger disse hundene. Siane fikk rød sløyfe, det fikk Vega også, og sistnevnte ble plassert som nr. 1. Helt greit, men jeg er litt skuffet over at Siane ikke fikk noe HP, etter kritikken å bedømme burde hun faktisk hatt en CK. Men, men, hun er snart 10 år, så det gjør ikke så mye. Det hadde nok vært verre hvis hun ikke hatt det fine fjoråret. Gratulerer til Vigdis og Ole Einar med BIR Veteran på Vega! Hun ble dessverre uplassert i en sterk BIS Veteran finale. Gozita ble såvidt uplassert i Beste Tispeklasse, sto som nr. 5, men for en debut. Så, noen dager senere, er det bare å lande igjen, neste gang kan det bli blått, og det får vi svar på i Kristiansand om 1 1/2 uke.

Tusen takk til Mari Anne og Bente for de fine bildene, er veldig takknemlig for dem!!!

Foto: Bente Risto Holmen

Senere på dagen var det stabijene sin tur, der var det 3 påmeldte, og Baluba var en av dem. Capri er veldig pen, men har litt dårlig holdning i ringen, hadde vært gøy om vi hadde klart å stramme han opp litt. Han fikk en ren rød sløyfe. Baluba debuterte i åpen klasse sammen med Luna, som forøvrig manglet et lite cert for å bli N Uch. Luna fikk rødt, og Baluba fikk rødt, så det ble veldig spennende, men Baluba trakk det lengstre strået, fikk CERT og ble BIR! Gratulerer! Fortsatt mangler hun det store certet, vi får håpe på enten Kristiansand eller Drammen. I gruppen var hun alene, men ble, ikke overraskende, uplassert i BIS. Uansett, kjempebra!

Denne dagen sto jeg opp kl. 05.45, og var vel hjemme rundt 19, så det ble en laaang, men super dag, og jeg var kjempesliten og trøtt da jeg kom hjem.

Torsdag i forrige uke var vi hos Toril Malmer for å ta rabiesblodprøve av Xit og Gozita, og det ble nesten litt komisk når jeg tenker tilbake på det etterpå. Lillegutt syntes ikke noe særlig om å låne bort det ene benet, men Toril fikk da ut litt blod. Da Gozita kom inn var det tjohei, så Toril valgte å gå inn til en annen hund for å ta ut nåler mens ungfrøkna fikk roet seg litt ned. Gozita la seg faktisk ned en liten periode mens vi ventet. Vi tok henne opp på bordet, og Toril fikk ikke lov til å barbere henne pga utstillingen. Gozita syntes ikke noe om å bli holdt fast hun heller, men før jeg visste ordet av det var Toril ferdig med blodprøven. Tror ikke Gozita fikk med seg det, og faktisk ikke jeg heller. Toril sa at grisunger oppfører seg sånn, de er så opptatt av dette med å bli holdt fast, at de ikke skjønner hva som skjer ellers, hihi. Siane fikk sin dose med akupunktur, også tok vi turen til Liv og Gunnar i Heggedal. Veldig koselig, var hjemme rundt midnatt, veldig trøtt.

Mandag kveld var vi tilbake på Ekeberg Dyreklinikk med Ambra, og jeg trodde skinna skulle av, men der hadde jeg nok misforstått noe, egentlig ganske logisk forsåvidt. Det som sto i journalen hennes var at hun i forrige uke skulle gå 2-3 uker ekstra med den skinna, så det så. Dermed ble det skifte av bandasje igjen, det stygge gnagsåret så heldigvis mye bedre ut. Neste gang blir tirsdag, og da skal jeg levere henne inn om morgenen, for de skal ta nytt røntgenbilde før de friskmelder henne.

Ellers denne uken har jeg ingenting planlagt, men i går fikk jeg rengjøringsånden over meg, så da fikk jeg støvesugd hele underetasjen og vasket noen gulv. Det blir ikke akkurat pent når man har løpetisper gående. Jeg fikk vasket noen av pappas gardiner som jeg skal ha med meg til helgen, resten tar jeg i dag etter jobb. Og da fikk jeg skrevet det, at til helgen skal jeg besøke pappa, drar fredag formiddag og kommer hjem søndag. Siane og Gozita blir med meg, det blir sikkert deilig for de firbente gutta. Har tenkt å trene litt lydighet med Gozita mens jeg er der, så håper været blir tørt ihvertfall.
Lars og Uzy skal på agilitykonkurranse i Moss 1. mai, tidlig opp for dem.

Ellers neste uke skal jeg på FAU møte rett etter jobben på onsdag, der vi skal se på det som foreløpig er gjort med oppussingen av Hauketo Skole. Fredag rundt kl. 14 håper Berit og jeg å komme oss avgårde retning Kristiansand. Det skal bli en koselig bobiltur, gleder meg til den! Mye koseligere å ha selskap i bilen enn å kjøre alene! Er litt spent på hvordan det blir på selve utstillingen, om jeg klarer å stille Gozita, Alfi og Siane, eller om jeg må ha hjelp. Jeg klarer ikke å være i to ringer samtidig, heldigvis er de to ringene ved siden av hverandre, jeg håper ihvertfall at de er det, for numrene er etterhverandre. Vi får nå se.