onsdag, mars 11, 2009

STAKKARS AMBRA.
Jeg må begynne med å fortelle om stakkars, uheldige Ambra. Lørdag ettermiddag skulle jeg gå tur med henne og Gozita, begge hadde på seler i bilen. Jeg tok først ut Ambra, som var helt rolig. Hun sto stille mens jeg satte på båndet, og jeg ba henne hoppe ned fra bilen som vanlig. Jeg så ikke hva som skjedde fordi jeg nok konsentrerte meg om Gozita, men Ambra landet på ryggen, og ville ikke trå på det ene forbenet. Heldigvis hadde jeg ikke tatt ut Gozita enda, så jeg sjekket labben. Helt tydelig at det var vondt i det nederste leddet. Jeg prøvde å gå litt, men Ambra ville ikke trå ned. Jeg dro hjem igjen. Utover kvelden ville hun fortsatt ikke trå ned og foten hadde hovnet opp en del. Etter at jeg la meg kom jeg på at hun selvfølgelig kunne få 1/2 Rimadyl for sikkerhets skyld. Siden Ambra ikke tro ned på benet, valgte jeg å vente med veterinær til mandag morgen. Så ikke helt at jeg måtte rushe avgårde i helgen. Det var ingen forandring på søndag, og hun fikk Rimadyl om kvelden da også.

Mandag kl. 9, da Ekeberg Dyreklinikk åpnet, ringte jeg, og jeg kunne levere henne inn på vei til jobben. Senere på dagen ringte veterinæren og fortalte at to "fingre" var brukket. Dermed blir det skinne og gips i seks uker, gipsen skal byttes hver uke. Fikk fjernet tannstein på henne også når hun først var der. Veterinæren ringte i går ettermiddag etter at kirurgen hadde sjekket bildene, så ikke ut som det var behov for operasjon heldigvis. Skal tilbake på fredag ettermiddag for sjekk.

Ambra ligger i bilen her på jobben, med skjerm og dekken. Er ute og lufter henne to ganger om dagen. Hun vil ikke gjøre fra seg, men da får hun ihvertfall rørt litt på seg. Berit kom innom på jobben her i går, fikk låne en hundemadrass sånn at Ambra kan ligge litt mykere. Tusen takk, du er snill du. Jeg er veldig imponert over hvor rolig Ambra er med den skjermen på, ser det hjemme også. Hvis hun legger seg til et sted jeg ikke helt har oversikten over henne, tar jeg på skjermen, og det er helt greit. Ambra er veldig sprek sånn ellers, og hopper rundt på tre ben. Vil ikke trå ned noe særlig på den gipsen, men hun støtter seg på den litt når hun står stille.

I år skulle vi dra alle sammen på fjellet i påsken, og jeg gledet meg til det, hadde satt meg opp på ferie de tre dagene i påskeuka. Men, det blir litt tungvint nå, så jeg blir hjemme - igjen. I fjor var jeg hjemme pga at jeg slet med pusten, og derfor valgte vi å kastrere Alfi mens jeg likevel skulle være hjemme. Året før der var det valper, og året før der husker jeg ikke, men året før der igjen var det også valper. Men, heldigvis kan jeg kose meg hjemme alene.

Det var det om Ambra, får ta et lite tilbakeblikk på hva som har skjedd siden sist jeg skrev.

Mandag 2. mars var Xit 1 år og vi var invitert i bursdagsselskap til oppdretterene hans. Men, før det var det jobb, endelig. Siden jeg hadde vært borte i seks uker hadde jeg noen statistikker som ventet fra januar og februar. Jeg jobbet til kl. 18 og dro rett i bursdagsselskapet. Der var også begge søstrene til Xit, og Aina B. Lundkvist var også der, hun er deleier i den tricolore søsteren Arin. Ann-Karin (datteren til Randi og Kjell) tok masse bilder med vårt kamera, og Aina er superflink til å få oppmerksomhet fra disse sheltiene. En kjempekoselig kveld med masse gode kaker og hyggelig selskap.




Tirsdag hadde jeg i utgangspunktet tenkt å jobbe overtid, men da jeg kom på jobb mandag fikk jeg vite at vi skulle ha et avdelingsmøte den kvelden. Heldigvis hadde jeg fått gjort en del på dagen, for det var ganske stille på telefonen.

Onsdag skulle jeg vært på FAU møte, men jeg følte meg ganske så sliten, og siden jeg skulle på et møte om rus og alkohol på skolen torsdag kveld, valgte jeg å stå over.

Lars og Xit var på bronsemerkeprøve i agility torsdag kveld, og det var ikke noe problem i det hele tatt. Så nå kan de trene på en annen gruppe.

Fredag formiddag var jeg hos kiropraktor, alltid like deilig. Gozita elsker å være med når jeg skal ut og kjøre, så jeg gikk en liten tur med henne etterpå.

Lørdag kveld var jeg på besøk hos Berit, Chivas og Baluba, jentekveld. Vi koste oss med god mat og drikke, og timene gikk altfor fort. Kanskje vi får ta en ny kveld i påsken når jeg er alene hjemme.

Søndag formiddag ringte Kenneth og lurte på om vi var hjemme senere på dagen, de skulle komme tilbake med valpekasse og valpegården. Siden Tuva skulle i bursdag mellom kl. 13 og 15 passet det for dem å komme da. Da de var ferdige med å bære ut det de hadde lånt, ringte de på igjen. Og der sto de, med et hundebadekar, som takk for lånet og hjelpen i forbindelse med valpene til Bebe. Jeg ble ganske satt ut, og er veldig takknemlig. Tusen, tusen takk skal dere ha! Lars og jeg hadde tenkt å bruke bursdags- og julegavepenger til å kjøpe et sånt kar, men de pengene gikk til Pajeroen min i stedet. Jeg hadde helt slått fra meg det karet på ihvertfall kjempelenge. Gleder meg til å ta det i bruk.

Senere på ettermiddagen gikk jeg først en tur med Gozita, også ble det litt lydighetstrening etterpå. Det er gøy å trene med henne når vi er alene. Etterpå tok jeg en tur med "gamlehjemmet" Siane og Alfi. Synes Siane er veldig sprek, ingen sinke på tur den dama. La oss håpe det fortsetter leeenge, og matlyst har hun til tusen. Tror jeg kommer til å bli deppa den dagen hun ikke står og maser på mat. Det er irriterende når hun står og bråker sånn, men nå tenker jeg at det er bedre at hun gjør det, enn at hun ikke gjør det.

Mandag denne uken var jeg hos tannlegen, og ble endelig ferdig med både krone og rotfylling. Godt at jeg kan delbetale sånn det passer for oss, veldig snill tannlege. For det ble ikke billig med Ambra heller, og mer blir det. Er glad vi har forsikring på alle hundene, selv om det kan gå år uten at det er noe, så plutselig står man der, som nå, og i sommer med Siane.

Torsdag skal både Lars og jeg på årsmøte i hyttevellet. Fredag skal Ambra på kontroll. Til helgen får vi besøk av faren min. Lars og Xit skal på agilitykurs, for å bli enda flinkere.

Ha en fortsatt fin uke!