søndag, mars 09, 2008

SNART PÅSKE - OG HUNDEBURSDAGER.
Før jeg skriver om det må jeg bare beklage at jeg glemte å nevne at Buffi var på sin første offisielle utstilling i Fauske 17. februar, og fikk HP, noe vi er kjempefornøyde med. Gratulerer med det Stine! De to var forøvrig på agilitykurs i Tromsø samme helg som vi var i Bø. Jeg var naturlig nok litt småskeptisk på forhånd, all den tid B-kullet ikke er røntget enda, men ble beroliget med at kurset var tilrettelagt etter hundens alder. Det fikk jeg da også se med mine egne øyne da jeg fikk bilder derfra. Kan ikke skjønne at noen orker å gå på utendørs agilitykurs i Tromsø på denne årstiden, men de er nok langt mer vant til sånt enn oss her sør.

Jeg glemte også å gratulere Lillian og Cinnia med 2 BTK og tispecertet i Bø, de to har jo sanket en masse småcert de siste månedene, og nå altså det store. Res. CACIB fikk de også. Cinnia er ikke to år enda, så da regner jeg ikke med at det blir noe stort problem med det championatet. Lillian ringte meg her forrige kvelden, og vi har noen små planer om en Tromsøtur til høsten hvis Siane og Cecar fortsatt mangler NKK certet. Men, det er lenge til det.

Akkurat nå for tiden skjer det ikke veldig mye her, men forrige fredag fikk jeg en telefon fra Kathrine som har flat. Hun lurte på om jeg kunne hjelpe til med en flatparring. Vel, jeg føler meg ikke spesielt erfaren på det området siden Alfi har klart seg uten hjelp de to gangene hun har blitt parret. Ikke ville hun ha hjelp heller. Kathrine sa de skulle prøve lørdag formiddag selv først, så skulle hun ringe hvis de trengte hjelp, og det gjorde de. Hvem spør man når det trengs hjelp til sånt? Jo, naturligvis Sianes oppdretter Liv R. Flathus som har hjulpet til med massevis av bernerparringer gjennom årenes løp. Jeg møtte Kathrine & Co på Statoilstasjonen i Asker, og vi dro derfra til Liv. Vi lot bikkjene holde på litt på egenhånd, og det var ingen tvil om at det var rett tid, det var bare det at Aris var litt utålmodig. Liv satte seg ned, og vips så var det i orden. Jeg har aldri sett to så rolige Flater, da sto de rolige da, og de hang i ca 30 minutter. De hadde fått til en parring torsdagen før også, så da får vi håpe det blir noen flere barn på Aris.

Den lørdagen var Lars i Tønsberg på AG konkurranse med Uzy, og det gikk veldig bra. 1. plass feilfritt og andre opprykk i hoppklassen. Da gjenstår det bare et opprykk, så er gutten kvalifisert til klasse 3 i begge klasser, og dermed kan han også delta på NM i Drammen i august.

Søndag fikk Ambra løpetid, ganske nøyaktig 8 måneder siden sist, gangen før det var det 9 måneder i mellom, så det blir spennende å se neste gang med tanke på når hun skal parres i 2009. Tror faktisk det kan bli høstvalper på henne.

Denne uken har det blitt litt møter. Mandag kveld FAU møte på skolen, der det store temaet var sminkeforbud?! Onsdag kveld var det siste møte i Norsk Stabyhoun Klubb før det første årsmøtet siste helgen i april. Tidligere på dagen hadde jeg vært hos legen pga mitt store problem med urinveisinfeksjoner. Nå blir jeg muligens innkallt til ordentlig undersøkelse på Aker Sykehus. I mellomtiden skal jeg gå på antibiotika, først en 10 dagers kur, og så en annen type som forebyggende. Dermed går det i Biolaprodukter her i tiden fremover. Jeg ble sykmeldt onsdag og torsdag.

Torsdag var også Lars og Anders hjemme, førstnevnte helt sylta og Anders hadde feber og veldig vondt i hodet. Han sov nesten hele dagen, og fikk kastet opp litt på kvelden, noe som hjalp en del. Både han og Lars var hjemme fredag også.

Fredag var jeg hos frisøren og forandret en del på frisyren, fikk bort litt hår, og er så langt fornøyd.

I går fikk jeg gjort en hel masse her hjemme, veldig deilig. Vasking av gulv er faktisk ikke noe jeg gjør særlig ofte selv om støvesugeren er i bruk en gang i uken. Men, nå har jeg fått gjort det i alle rom i denne etasjen med siste rom i dag. Da gjenstår bare underetasjen, og jeg fikk tatt badegulvet der i dag før jeg dro til Kenneth & Co. Vi tok oss en deilig tur i skogen, og vi er Kenneth, Gry, Tuva, Bailo, Bebe, Alfi, Siane og meg. Ambra har løpetid og Uzy er ikke helt i form, derfor ble de hjemme. Skogen der vi gikk er full av masse myk mose som er veldig behagelig å gå på, og hundene ble ikke møkkete merkelig nok, men veldig deilig. Ble invitert på te etterpå og det var koselig.

I går ettermiddag/kveld var vi på besøk hos en Shetland Sheepdog oppdretter der det ble født 2 tisper og en hanne for en uke siden. Vi har fått beskjed om at vi kan få kjøpe hannen hvis vi vil, men vi kunne få tenke på det til neste gang som nok blir 2. påskedag. Mange synes sikkert vi er gale, men så er vi også bitt av hundegalskapen begge to, heldigvis. Det begynte med at jeg vil ha en bernervalp som Siane kan få prege, vi vet ikke hvor lenge vi får beholde henne selv om hun er frisk og rask nå. Lars syntes det var litt mye med hund nr. 5 til å begynne med. Jeg søkte råd hos en Stabyhounoppdretter i Sverige som også har mange hunder, og hun sa at hvis jeg skulle ha valp måtte også Lars få noe han ønsket seg. Vi traff dem på Ekebergutstillingen i februar, og da tok jeg det opp siden også Lars var der. Det var da vi ble enige om at Lars kunne få seg en ny agilityhund hvis jeg får bernervalp. Uzy blir 6 år til sommeren, og det tar min. 2 år til Lars kan begynne å konkurrere med en ny hund, da har Uzy blitt ca 8 år. Jeg husker godt den siste perioden da Lars ikke hadde noen agilityhund pga at Alfi hadde fått valper, da måtte han låne hund av andre. Vi venter med å legge ut bilder til vi er helt 100% sikre på at vi skal ha denne valpen, men mye tyder på det. Dette er oppdretterens siste kull av shetland sheepdog, og det er ganske spesielt. Jeg kjenner henne litt fra før av, og hun har holdt på med rasen nesten siden starten på 1960-tallet. Både hun og mannen er æresmedlemmer av raseklubben.

Bernervalp kommer jeg tilbake til senere, men det blir vel en i løpet av året håper jeg.

Tirsdag begynner Ambra og jeg på Freestylekurs, er litt spent på hvordan det skal gå med Ambra, men uansett får jeg lære en hel masse som vi kan trene på her hjemme.

Onsdag håper jeg å få tid til å dra på Asker og Bærumtreff med Siane, der skal det feires at Sianes tre eldre halvsøstre fyller 10 år.

Torsdag skal jeg på møte i Ski i forbindelse med Folloutstillingen 2009. Ikke det at jeg skal bry meg veldig mye med det, men hjelper gjerne til med tips om enkelte ting.

Fredag morgen skal jeg levere Alfi på Drammen Dyreklinikk der hun skal steriliseres. Hvorfor reiser jeg helt til Drammen? Pga at jeg i utgangspunktet ikke får dekket noe på forsikringen, er det billigere der enn i Osloområdet, også har jeg blitt anbefalt dem av Sianes oppdretter. Lars og gutta reiser på påskeferie, og de tar med seg Uzy pga Ambras løpetid. Orker ikke tanken på han og Ambra i tillegg til nyopererte Alfi. Selv om han er kastrert, sitter det fortsatt igjen noen drifter som ikke er så enkle å styre når jentene setter rumpa i ansiktet på han. Heldigvis er ikke Ambra like ille som moren sin, men hun har da faktisk begynt å ri litt på hodet hans???!!!

Så er det påske, med B-kullets 1 års dag 17.3. og A-kullets 3 års dag 23.3.!!

Setter inn et bilde av Ambra som apportør, hun elsker å bære på ting nesten hele tiden, men det har vært veldig vanskelig å få tatt bilde av henne med noe i munnen. Nå har jeg klart det to ganger, men det andre bildet ligger fortsatt bare på kameraet.


Ha en fin uke!