mandag, mars 31, 2008

SOMMERTID.
Er det ikke deilig med sommertid? Det hjelper så veldig med den "ekstra" timen om kvelden, tenk om vi kunne få litt sol igjen så det får tørket opp etter all snøen som kom. Det er deilig med snø, det er ikke det, men behovet for den nå var ikke så stort når den ikke har kommet tidligere i vinter. Nå ble jo alt bare vått igjen, og vårfornemmelsene borte. Så er det vel på tide med et referat fra siste del av mars.

Langfredag dro Berit og jeg til Åndalsnes for å hente Baluba som dessverre måtte omplasseres. Det var ikke særlig kult å våkne til masse snø den morgenen som måtte børstes av bilen. Men, kom meg avgårde ca 8.30, og hadde med meg Alfi og Ambra i bilen. Siane og Uzy var igjen her hjemme med pappa. Jeg dro innom Shell på Skedsmokorset for å få med meg Balubas nye eier Berit. Ca 6 timers kjøring er det en vei, og heldigvis ble været bare bedre og bedre, det var så fantastisk flott over Bjorli der man møter Sunnmørsalpene med blå himmel og sol. Heidi var allerede kommet frem til møtestedet vårt, og det var veldig tungt for henne å måtte levere fra seg Baluba. Jeg tror det var en liten trøst at jeg hadde med meg Berit så hun fikk se hvem som skulle overta henne. Berit fikk tlf.nr. og mailadresse til Heidi, greit å kunne ta kontakt når det er noe man lurer på. Da vi skulle dra puttet jeg Alfi og Ambra i samme bur, sånn at Baluba fikk et bur alene. Det tok ikke lange tiden før hun sovnet som en stein, og hun sov godt hele veien bortsett fra de vi hadde stoppepauser. Tiden gikk fantastisk fort, for Berit og jeg fant fort tonen, og skravla gikk hele veien, nesten 100 mil. Heldigvis hadde vi tørre veier hele veien hjem. Jeg satte av Baluba og Berit hjemme på Skedsmokorset, og var selv hjemme ca 23.30. Godt med påskeferie og fridager til å hente seg litt inn. Heldigvis var jeg mye bedre den dagen, ellers hadde det vært et mareritt å kjøre så langt.

Berit og jeg SMSet masse lørdag, deilig å bli holdt oppdatert. Det hadde ikke blitt så mye søvn på dem første natten, men det var vel heller ikke å forvente. Påskeaften kjøpte de nytt halsbånd, bånd og bur til Baluba, hun er vant til å sove i bur om natten, dermed ble natt nr. 2 mye bedre.

Søndag ringte Berit meg, og vi fikk pratet en hel masse, hun syntes det gikk fremover hele tiden. Godt å vite for meg. På ettermiddagen kom gutta hjem fra fjellet, det var koselig å se dem igjen.

2. påskedag dro pappa hjem, og om ettermiddagen var vi på besøk hos Randi og Kjell for å se på sheltievalper igjen. Lars hadde fått beskjed om at han måtte bestemme seg da, og det var vel egentlig ikke så vanskelig. Veldig greit å ikke ha så mange å velge mellom når man ikke kjenner rasen. Jeg er helt sikker på at Xit blir en flott familie- og agilityhund, også får vi se når han vokser opp om han kan bli utstillingshund også.

Tirsdag var det tid for jobb, men jeg våknet den morgenen med feber og piping i brystet, dermed ble det legebesøk på meg. Ble sykmeldt ut uken, fikk resept på mer hostesaft, også fikk jeg heldigvis resept på astmaspray, sånn som idrettsutøvere bruker, skal brukes etter behov. Jeg har har slitt ganske mye med at jeg blir andpusten når jeg går tur, noen ganger fortere enn andre ganger. Jeg hadde store problemer i påsken mens jeg var forkjølet, måtte jo litt ut i det fine været, men pustet som en hvalross underveis, og det tar ca en time å komme seg igjen etter at jeg har kommet hjem. Etter at jeg hadde vært på apoteket dro jeg innom Ekeberg Dyreklinikk og bestilte time til Siane for fjerning av kuler i tannkjøttet og tannsteinfjerning. Jeg skulle jo ha begynt på det Freestylekurset med Ambra, men det orket jeg ikke tanken på med den formen jeg var i.

Onsdag tok jeg det helt med ro, var bare ute en tur på kvelden med Uzy hos Toril Malmer for at han skulle få rabiesvaksine nr. 2. Lars hadde vært innom jobben min for å hente årsmøtepapirene som skulle ut i forbindelse med Norsk Stabyhoun Klubbs første årsmøte.

Torsdag morgen leverte jeg Siane til Ekeberg Dyreklinikk, er ikke veldig happy for at hun må dopes ned i den alderen, men nå begynte det å bli vel mye av de kulene i tannkjøttet. Sist hun fjernet dem på Ekeberg hadde hun reagert på narkosen, derfor har de notert seg der hva hun ikke skal ha. Hadde fått forespeilet meg en pris på i underkant av 4000,- og ble selvfølgelig veldig glad da det ikke kom på mer enn 2300,-. Jeg var på Ekeberg Dyreklinikk kl. 17, da var hun enda ikke helt klar. Da jeg hadde fått henne dro vi direkte til Mette der også Lise var, og vi puttet i konvolutter det som skulle sendes ut til årsmøtet siste helgen i april.

Fredag kl. 14 var jeg tilbake på Drammen Dyreklinikk for å få fjernet stingene på Alfi, og en tannpuss på henne også. De er virkelig hyggelige der, har bare positivt å si om dem. Hadde også her fått forespeilet meg at det skulle koste mellom 700 og 1000 for fjerning av tannstein, men fikk en hyggelig rabatt siden det ble gjort i forbindelse med stingene, og det kom på ca 600,-. Det er bare å takke og bukke.

Lørdag morgen var jeg hos frisøren med Simen og Anders, de langhårete guttene trengte virkelig en klipp, de syntes det selv også. Fikk gjort en del støvesuging på dagen, det skulle vært gjort sammen med en masse annet i påsken, med det ble liksom ingenting pga den dumme forkjølelsen. Ca kl. 15 var vi en hel gjeng med mennesker og hunder som møttes hos Kenneth for å gå tur sammen. Berit hadde med seg mannen Rune og hans datter Hanne i tillegg til Baluba og Chivas, så var det Gry, Kenneth, Tuva, Bailo og Bebe, også var det meg med Siane, Alfi og Ambra. Uzy var igjen hjemme hos han far som lagde pizza. Skogen hos Kenneth er så fin, den er ikke så stor, men veldig oversiktlig, også er det en sånn moseskog som gjør at hundene ikke blir møkkete. Hundene løp og koste seg masse. Berit og dem ble med hjem til oss en tur etterpå, Rune skulle være med Lars, Simen og Anders på Vålerengakamp på Ullevål. Berit, Hanne og Baluba ble igjen her en liten stund etter at de hadde dratt. Da Baluba kom inn her var det helt utrolig å se hvordan hun følte seg hjemme med en eneste gang. Hun løp inn og rett opp trappen, det området hun utforsket mest var der vi hadde valpegården i fjor. Snodige greier. Uzy lekte selvfølgelig med henne, han elsker jo det. De andre var trøtte etter turen i drittværet. Da gutta kom hjem fra kampen hadde vi hjemmelaget pizza, deilig.

Søndag slappet vi av, men dagen gikk fantastisk fort frem til vi skulle dra for å besøke Xit. Vi var der ca kl 15, og da hadde de også besøk av de som skal ha den ene soble søsteren, Kiara skal hun hete. Det er så gøy å se hvordan de utvikler seg, og vi er heldige som får se dem hver eneste uke. Lars dro på agilitytrening med Uzy da vi kom hjem.

I dag var det altså jobb igjen, deilig å komme i gang igjen, månedsavslutning var det også. Tenk at mars allerede er over, nå begynner virkelig vårmåneden.

I morgen kveld blir det Freestylekurs, håper ikke det kommer noe i veien nå. Onsdag fyller pappa 80 år, og om kvelden skal vi besøke pappaen til Xit hos Kennel Leeland. Fredag reiser vi på gården til pappa, og lørdag kveld skal vi feire dagen på Kongsberg. Vi blir 14 stk. Søndag reiser vi innom Xit på vei hjem.