onsdag, oktober 19, 2011

Marco og noe annet.

Nå er det vel på tide å skrive litt om Marcos debut i utstillingsringen selv om det er over en måned siden. Hilde hadde meldt på border collie tispa Tamzin og jeg hadde meldt på Marcogutten til valpeshow på Gjøvik lørdag 10. september. Været var strålende denne morgenen, jeg hentet Hilde og Tamzin, så satte vi kursen nordover. Jeg hadde fått i oppdrag å stille bordisen, men ble litt skeptisk da jeg prøvde meg før vi skulle i ringen, hun var jo mer i lufta enn på alle fire. Vi stilte i samme gruppe, men frøkna var først, og alene i rasen. Fikk henne til etter litt trening, og hun fikk en veldig fin kritikk. Marco stilte sammen med en annen hanne som også var grå, og bare litt yngre. Jeg skjønte på dommeren at hun likte han, han sto og beveget seg bra, og han ble BIR med en fantastisk flott kritikk! I gruppefinalen var det med seks hunder i gruppe 1, og gutten sjarmerte seg til gruppeseier på sitt første valpeshow, wow! Det ble lenge å vente til BIS finalen, men det gjør man da så gjerne. Egentlig skulle de bare plassere fire, men Marco ble ropt opp som nummer 5, dommeren syntes han ble litt ung og uferdig i forhold til de andre, men det var tydelig at hun likte han. Det var hverken premie eller rosett til oss, men vi fikk med oss en liten fórsekk som premie. Etterpå fikk jeg Hilde til å ta noen bilder med mitt kamera sånn at jeg hadde til hjemmesiden. Var strålende fornøyd med dagen!






At vi hadde planlagt utstillingspause, passet forsåvidt bra i forhold til dette med pappa, men til helgen, dvs søndag er vi i gang igjen. Gozita skal ikke stilles på kjempelenge, håper det blir et valpekull på henne til våren, så får vi se når hun er tilbake i pels igjen etter det. Kanskje har hun utviklet seg noe mer, og kanskje lagt ned halen noe.... den som venter får se. Xit skal bli vist litt fremover, han er påmeldt til søndag og på Kongsbergutstillingen i november. Skal melde han på til Dogs4All også. Marco er også påmeldt til søndag, men ser an litt om vi stiller eller ikke.
Forrige helg ble han lagt inn på Veterinærhøyskolen etter å ha vært i litt dårlig form den uken. Lars var hos Toril torsdag kveld, og hun tok blodprøve av han. Resultatet var ikke særlig oppløftende, veldig høye nyreverdier. Hun ba oss dra til Oslo Dyreklinikk dagen etter, men da Lars kom dit var ingen av spesialistene der. Jeg ba han dra til Veterinærhøyskolen, heldigvis hadde Toril mailet over prøvesvarene som han kunne vise frem. Der tok de han inn, og var nok litt engstelige for om det kunne være nyresvikt. Men, ultralydundersøkelsen viste at det var det ikke, så da var nok sjansen større for at han hadde i fått i seg noe giftig. Pga hans unge alder ville de beholde han hele helgen og la han få intravenøst væske.

Lars ringte lørdag formiddag for å høre hvordan det gikk med han, og det hørtes ut som alt var bra. Han hadde på skjerm for å ikke dra ut slangen i benet der han fikk intravenøst. Mandag ettermiddag ringte de og sa at verdiene på den nye blodprøven var mye bedre, og at han kunne hentes. I og med at Lars skulle til Finland den ettermiddagen ble det til at jeg dro og hentet han. Det var helt tydelig at han hadde sjarmert de fleste der i senk, og iflg veterinæren hadde han ikke lidd noen nød den helgen. Frem til neste mandag skal han gå på spesialfòr blandet med vanlig, siden han er så ung skal han ikke bare gå på det ene alene.
Han er i fin form, men har dårlig matlyst, og sorterer bort spesialfòret, også tisser han masse. Det er ikke gøy det siste, og særlig ikke når han går bortover gulvet inne. Lars snakket med NVH i dag, og de sier dette er helt normalt, men det er veldig viktig at han får i seg det fòret, så nå må vi mose det, og evt tvangsfòre han.

Sånn ellers så var Lars og jeg på hytta helgen for 1 1/2 uke siden, det var jo litt rart nå som pappa er borte. Men, vi hadde en veldig koselig helg bare vi to og hundene. Blir nok noen forandringer der fremover nå som hytta er vår.



Fredag dro jeg til Kongsberg, både for å hente skifteattesten og for å ordne opp i bankkonti. Det er veldig mye som skal gjøres, det er helt sikkert. Etterpå dro jeg til gården, og fikk satt inn en del papirer i perm, greit å få litt oversikt.
Lørdag var det høsttreff arrangert av Norsk Stabyhoun Klubb på Svartskog, det var tredje gang, og vi hadde strålende vær nok en gang. 17 stabijer med tobente møtte opp, og det var noen andre raser der også. Lars var på agilitystevne i Tønsberg, og selv om resultatene ikke ble helt topp, var han fornøyd med masse han har slitt med i det siste. Xit hadde mye bedre fart enn på lenge, så vi får håpe den trenden fortsetter.
Søndag formiddag dro Lars og jeg sammen til gården, vi hadde med hengeren. Til tross for at vi kom litt sent, synes jeg vi kom godt i gang med kasting, veldig greit å komme i gang. Denne helgen blir vi hjemme siden vi skal på utstilling søndag, og det er jo en del som skal gjøres der også. Helgen etter drar jeg på gården fredag, og tar med meg Bindji hjem. Skal stille henne i Letohallen lørdag 29.10. sammen med Marco, hun mangler jo bare et lite cert nå for å bli champion, så jeg håper vi får med oss det. Søndag drar Lars og jeg tilbake og leverer henne før vi drar og rydder litt mer på gården igjen. Tar nok med oss henger da også. Kommer til å bruke en del tid der nå fremover, og vi må nok tenke på å leie inn en container etterhvert.