onsdag, april 28, 2010

Valpene snart 3 uker

De siste dagene har det skjedd en masse med valpene, i forhold til hvordan de utvikler seg. Nå går de mer eller mindre på bena alle sammen, ja, de er ikke helt stødige enda da, men det kommer seg. Når Ambra er inne hos dem og vasker gjør de så godt de kan for å rekke opp, og det er ikke lenge før, men nå er det bare en og annen som plutselig får tak. Også ramler de om kull, men pågangsmotet er det ikke noe å si på. Heldigvis har valpene vært bra i magen disse ukene, husker vi hadde noe diaré på Alfis siste kull, og det var ikke gøy. Ambra går fortsatt på ZooLac, og i forrige uke fant jeg ut at jeg like gjerne kunne kjøpe den største siden den mellomstore gikk ganske fort unna. For noen dager siden da jeg var på valperommet hørte jeg plutselig noen smattelyder fra hundesengen under trappa, og da jeg gikk for å sjekke lå Gozita og koste seg med den store ZooLacen, 399,- koster den. I går etter jobb dro jeg innom Ekeberg Dyreklinikk og kjøpte en ny, og de var selvfølgelig bare glad til, og kunne berolige meg med at det ikke var noen fare. Hun fikk heldigvis ikke i seg mer enn  halvparten da, men den var så tygd i stykker at jeg kastet resten.

Jeg hadde egentlig tenkt at vi skulle flytte valpene opp i stua på fredag, men mandag da jeg var hjemme fant jeg ut at jeg ville flytte dem samme kveld. Som sagt så gjort, så nå er de i stua med den fine valpegården rundt. Vi har ikke sluppet dem ut av valpekassa enda, men regner med å gjøre det i kveld. I går hadde vi besøk av noen valpekjøpere, og det kommer noen i kveld også. Merker at de har begynt å høre litt mer også, og når jeg stikker hodet opp i valpekassa kommer de, veldig kos altså. Alfi har veldig lyst til å være inne hos valpene etter at vi flyttet dem, men det har ikke Ambra, så hun jager henne bort, og knurrer til henne når hun står utenfor.

Hadde tenkt å begynne med litt barnegrøt på dem i slutten av denne uken, men du verden, nå finnes det ikke en eneste barnegrøt uten smaker. Jeg snakket med min kjære berneroppdretter, og hun mente jeg burde starte med litt havregryn i stedet. Vet liksom ikke helt hvordan de reagerer på disse tilsetningssmakene, de synes sikkert det er godt, men det spørs hva magene synes. Egentlig ganske irriterende, men jeg skjønner jo at babyer sikkert synes de grøtene er bedre med sånne smaker. Etterhvert blander vi inn litt rå kjøttdeig, også kommer jo tørrfóret gradvis, så det er akkurat nå i starten bare at vi har pleid å gi dem grøt.

Lørdag var jeg på årsmøtet til Norsk Stabyhoun Klubb der jeg ble gjenvalgt som leder for 2 år, takk for tilliten! I år hadde det kommet et forslag til endring på retningslinjene for avl, og styret hadde kommet med et forslag som møtte det andre litt på halvveien. Av erfaring fra bernerklubben vet jeg at det ofte blir diskusjon rundt dette temaet, og det ble det også her. Men, jeg er glad for at styrets forslag gikk gjennom. De fleste som var på møtet dro på Olavsgaard etterpå der vi spiste og koste oss. Har blitt en fin tradisjon det her. Anneke kom helt fra Ringebu, imponerende, og hun hadde med seg tulipaner til meg som gratulasjon for valpene, tusen takk Anneke!! Er lei for at jeg ikke kommer på bernerklubbens pinsetreff, men håper det går bra i LP likevel. Så sees vi igjen på Stabyhoun treffet på Frya helgen i midten av juni i stedet.

Søndag gikk Lars agility med Uzy og Xit i Drammen, og Xit ble nr. 2 i hopp med 0,14 sekunder i tidsfeil. Litt surt nå som løpet må være feilfritt for å få opprykk. I agility fikk han vegring på vippa, men ble nr. 6. Uzy var visst ikke seg selv denne dagen, og hadde en fart han visstnok aldri har hatt før, og med det gikk det nok litt for fort. Laget ble nr. 5.

Lørdag skal de gå agility i Moss. Jeg har meldt på Alfi til NKK Drammen lørdag 5. juni, og på stabyhountreffet 13. juni, så juni blir det en del utstillinger på henne siden vi også skal stille på Verdensutstillingen siste helgen i juni.

Her er noen to ukers bilder av valpene:

Hannene 1 - 2 - 4

Hannene 5 - 6 - 7

Tispene 1 - 2 - 3

Også er det den nysgjerrige Gozita da:


Ha en fortsatt fin uke!