mandag, desember 14, 2009

Snart lang juleferie!!!!

I forrige blogg prøvde jeg meg med en annen variant, men følte at den ikke var særlig vellykket. Grunnen til det er at jeg ikke fikk den helt til pga bildene, jeg måtte først legge dem inn på hjemmesiden, og så hente dem til bloggen derfra. Det føltes litt tungvint, for det er rett som det er at jeg bruker bilder på bloggen som jeg ikke bruker på hjemmesiden. Men, jeg har da fått breddet ut bloggen litt, og håper de store bildene passer inn her også. Det som var fordel med der jeg skrev sist, var at jeg kunne tilpasse bildene i akkurat den størrelsen jeg ville ha. Forrige blogg dreide seg kun om Dogs4All helgen, og det ble en flott helg for oss, nesten ikke til å tro. Men, nå over til litt mer hverdagslige ting igjen.

Jeg har vel skrevet tidligere om Ambra som har hatt det ganske tøft etter at Siane ble borte, dvs jeg vet ikke helt hva hun føler, for Siane var en ganske så dominant flokkleder, så egentlig burde hun vel være lettet. Men, det er ikke alltid så lett å vite, og med det som grunnlag, tok jeg kontakt med en dyretolk etter å ha lest på Facebook at en venninne av meg hadde brukt det på hesten sin. Jeg begynner å bli litt desperat etter å finne en løsning på at Ambra hver eneste natt i 3 måneder er så urolig. Har jo planer om valper på henne til våren, men begynner å innse at det ikke lar seg gjøre hvis hun skal fortsette sånn. Men, det er ikke det viktigste, for det kan ikke være særlig godt for henne heller å ha det sånn, og heller ikke for Lars og meg som får ødelagt nattesøvnen vår. Jeg snakket med flere på Dogs4All, og fikk bl.a. et innspill om å la soveromsdøren stå åpen sånn at hun kan gå ut og inn som hun selv vil. Hun har ikke blitt noe mindre urolig av den grunn, men jeg slipper ihvertfall å stå opp hver gang hun skal inn eller ut.
Dyretolken fikk jeg besøk av fredag 4. desember, og hun var hos oss noen timer. I utgangspunktet var jeg ganske så skeptisk til dette, men må innrømme at det kom frem ganske mange ting som jeg ikke helt skjønner hvordan denne dyretolken kan kjenne til på forhånd. Dette gjorde at vi fikk litt mer kjennskap til hvordan Ambra har det, og hva hun føler, og hva vi kan gjøre for å gjøre livet litt lettere for henne.

Samme dag hadde jeg bursdag, og jeg har i lang, lang tid hatt lyst til å se Mamma Mia, så jeg fant ut at denne dagen var utmerket til å gjøre akkurat det. Disse teenagergutta mine var vel ikke akkurat overbegeistret på forhånd, men jeg hadde bestilt billetter til hele familien. Vi spiste middag først siden forestillingen ikke begynte før kl. 21. Det var en herlig forestilling, men ikke lett å synge med på alle de fine sangene, da teksten var på norsk. Simen og Anders syntes nok det var bedre enn forventet, selv om ikke jubelen sto i taket. Vi tok bussen ned til byen, men da vi skulle hjem gikk den rett foran nesa på oss, så da ble det drosje i stedet. Kjedelig å vente en halvtime midt på natten.

Men, tilbake til Ambra, i forrige uke la jeg inn et innlegg på forumet til Berner for alle ang dette problemet, og det var faktisk bare Hilde som svarte (det er hun som har broren til Gozita og Siane). Hun tipset meg om DAP produktene, og de hadde jeg faktisk ikke tenkt på sånn til daglig. For et par år siden prøvde vi halsbåndet på Ambra i forbindelse med nyttårsaften, og det fungerte ikke, men det kan jo hende vi satte det på litt for kort tid i forveien. Uansett, ingenting skal være uprøvd, så onsdag etter jobben dro jeg og kjøpte det. Foreløpig, bortsett fra i natt, har det faktisk fungert veldig bra. Så jeg håper sist natt bare var et lite blaff.

Fredag formiddag var det igjen tid for ny svømmetime for Ambra, og jeg var litt spent siden det var et lite tilbakeslag forrige gang. Vi lurte da på om det kunne være forskjell på kveldstid og dagtid, og det gikk ihvertfall mye bedre denne gangen, selv om Ambra nok aldri kommer til å elske det. Men, at hun svømmer med lukket munn tyder vel på at hun ikke stresser så veldig ihvertfall.



Her ser Ambra nesten litt ut som en sel synes jeg, søt.....

Lørdag formiddag var det tid for juleutstillingen til Norsk Shetland Sheepdog Klubb, og også i år var den på Tomb Landbruksskole i Råde. Det er faktisk over et år siden sist vi stilte Xit, så jeg var jo litt spent. Dessuten føler jeg meg som en skikkelig amatør når det gjelder å stille ut denne rasen, men er veldig glad jeg hadde det minikurset med Sofie Wollbraaten. Siden jeg ikke hadde fått tak i noe nytt utstillingsbånd til han, fikk jeg låne et av Sofie. Det ble en rød sløyfe i unghundklassen og uplassert, men vi var strålende fornøyd med det. Enkelte andre mente han burde vært plassert, og det er da koselig å høre. Har bestemt oss for å melde han på litt flere utstillinger fremover, ihvertfall frem til han går over i åpen klasse. Vi dro ikke lenge etter at vi var ferdig, og jeg var litt spent på hvordan det hadde gått med den tricolore søsteren. Hun hadde blitt nr. 3 med HP, og det var kjempebra i en ganske stor unghundklasse.


Foto: Sofie Wollbraaten

I går hadde jeg egentlig en masse jeg skulle gjort hjemme, men med det strålende været ble det heller en tur i skogen med Alfi, Ambra og Gozita. Vi traff på masse folk og hunder, og alle var så hyggelige, selv de uten hund. Det var så deilig, noen minusgrader og sol. Om kvelden var vi i kirken der julen ble ringet inn med opptredener av skolekorpset, juniorkorpset, skolekoret, ungdomskoret og et voksenkor. I tillegg var det med en trommegruppe som spilte bongotrommer, og det var skikkelig herlig. Tok noen bilder, men de ligger på kameraet enda. Simen og Anders skal konfirmeres neste høst, og har valgt å være med i ungdomskoret Sjibbolet. Selv om de egentlig ikke begynner konfirmasjonsforberedelsene før en gang på nyåret, er det flere som har valgt å bli med allerede nå.





Denne hunden er ikke enkel å ta bilde av, for som barn flest har hun ikke tid til å hverken stå eller sitte stille lenge av gangen. Men, dette ble da ikke så aller verst.


Et par stemningsbilder.....




Her er Prinsdalshallen og den fine kunstgressbanen vår.




I år skal jeg ha laaang juleferie, skal jobbe til og med torsdag denne uken. Skal jobbe mandag i romjulen, for den dagen brukte jeg på Sianes siste dag, men det er egentlig greit, for jeg har noe jeg må gjøre før årsavslutningen. Håper på mange fine, kalde dager, sånn at det blir mange skogsturer på meg og hundene. Overfører i tillegg to uker til neste år med tanke på valper, men vi får nå se hva det blir til. Får vi ikke roet Ambra, sier det seg selv at det ikke blir noen valper på henne. I 2011 har jeg planer om valper på Gozita. Blir det ikke noe neste år, har jeg noen vage planer om hva jeg har lyst til å gjøre med noen av de feriedagene i stedet, men det er hemmelig altså.

Nå snør det, og det er så koselig, skal ikke så mye til før man kommer i litt mer julestemning.