torsdag, september 03, 2009

SEPTEMBER OG HØST.

September er her enten vi vil eller ikke. Jeg liker høsten jeg, men mest når været er bra, sånn som for snart to uker siden. Da fikk jeg gått masse turer i skogen hjemme hos oss. Tror forresten jeg begynner å føle alderen på kroppen, for den helgen våknet jeg tidlig både lørdag og søndag, ikke bra. Men, lørdag morgen tok jeg med meg fotoapparatet og Siane i skogsløypa vår. Vi har den fine 3 kilometers runden, men den synes jeg blir for lang for Siane, så jeg gikk et stykke og snudde igjen. Morgensolen var utrolig flott denne dagen, og jeg tok bilder av henne på to forskjellige steder. Det er vanskelig å se på Siane at hun faktisk er så gammel og syk, men det er ganske ekkelt å kjenne hvor tynn hun er. Lurer veldig på hvor lenge hun henger med, for det er ikke mye mat hun får i seg om dagen. Hundemat er helt uinteressant, bortsett fra Frolic. Men, vår mat vil hun gjerne ha. For et par dager siden spiste hun gladelig opp rester av fiskegrateng, og litt fisk som jeg hadde laget til henne. Pølser går også ned på høykant, og hun drikker vann, så vi får bare se, det er vel ikke så mye annet å gjøre.



Etter turen med Siane var jeg hjemme og fikk gjort litt der en stund, men senere på dagen tok jeg med Ambra og Gozita på "runden" vår. Hadde med fotoapparatet da også, men unge Gozita har ikke så lett for å sitte stille veldig lenge av gangen. Så mens jeg prøver å zoome, forsvinner dyret ut av sikten, tjoho. Men, fikk noen bilder da. Det ser ut som det går veldig greit med foten til Ambra, vi har trappet ganske mye ned på Rimadylen nå, og det fungerer greit heldigvis.

Lars var på Follo Brukshundklubbs Klubbmesterskap i agility, og hadde med seg Xit, Uzy og Alfi. For gutta gikk det veldig bra, Uzy vant agility klasse 3 mellom i konkurranse med seg selv, og vant også åpen hopp mellom. Xit vant agility klasse 1 mellom der det var fire med, og ble nr. 3 i åpen hopp mellom. Veldig bra uttelling må det vel sies å være. Lars tok med seg Alfi for moro skyld, og den dama fornekter seg ikke. Hun kan alle hinderene, men fort går det ikke. Da det var fem hindere igjen gadd hun ikke mer, that's it! Det er ikke for ingenting at den hunden er den mest spesielle vi har hatt noen gang, egne meninger så det holder, og viser de helt tydelig. Aldri vanskelig å vite hva hun vil, eller ikke vil.

Søndag var det også flott vær, men jeg gikk ikke tur like tidlig siden jeg ble sittende ved den berømmelige PCn. På formiddagen tok jeg med meg Siane, og gikk da i motsatt retning av dagen før. Vi traff på noen hyggelige folk med en labrador i bånd, og jeg lurte på om det var greit at de hilste. Siane var ikke så veldig opptatt av den hunden, og mens jeg pratet med eierene fortsatte hun å gå. I tempoet hennes kommer hun ikke langt, men plutselig var hun borte, da måtte jeg gå for å se etter. Ahhh, så typisk, hun hadde funnet seg et lite myrhøl. Siane har alltid hatt nese for vann, og hun var virkelig i slaget, gøy å se henne sånn.


Etter at jeg hadde gått tur med Siane, tok jeg med meg stabijene på runden. Måtte jo prøve og ta noen bilder av mor og datter også. På den turen møtte vi en del folk, og det er så deilig at bikkjene kommer når jeg roper på dem. Fikk til og med skryt av en litt eldre dame som var ganske imponert, sånt er hyggelig.

Alfi og Ambra

En virkelig deilig helg med mange turer og nydelig vær. Ønsker meg flere sånne helger i høst.

Torsdag 27. august var jeg på foreldremøte på skolen, det var for 9. trinn, og vi fikk møte nesten alle lærerene. Men, jeg er ikke imponert over oppmøte i vår klasse, 7 foreldre møtte, og 15 hadde sagt de skulle komme. Er ikke foreldrene mer interessert i hva ungene driver med? Dette gjaldt ikke bare for vår klasse. I fjor da vi hadde et møte der politiet informerte om narkotika og rus var det også forbausende få tilstede. Men, sånn er det vel alltid, de samme møter bestandig, og de som ikke var der, er kanskje de som burde vært der.

Fredag var det tid for kiropraktor igjen, det var faktisk 2 måneder siden sist, og det var godt å få løst opp litt. Skal gå over til hver annen måned, også skal jeg komme i gang med litt akupunktur igjen. Har ikke råd til begge deler hver måned, for det koster ikke lite.

Så var det tid for utstillingshelg, og da jeg så værmeldingen for helgen bestemte jeg meg for å droppe bobilen. Ikke like hyggelig å sitte inne i hver sin bobil som å ha det sosialt ute, og dessuten var jeg ikke helt overbevist om at jeg skulle stille søndag pga dommerbytte og dårlig pels på Gozita. Jeg badet og fønet Gozita fredag, og hun så noe bedre ut enn før, men mye pels var det ikke. Skitt au, lørdag dro jeg tidlig for å se på stabijene. Dommeren var han som dømte BIS avlsklasse på Hamar i fjor. Catrine stilte Bindji i åpen klasse, og hun ble nr. 2 med CK, hurra, første CK med Catrine som handler, kjempegøy! Bebe ble nr. 2 i championklassen med CK, og begge ble plassert i BTK som hhv nr. 4 og 2. Var veldig fornøyd med det! Mange gratulasjoner til Rita og Jostein med utstillingschampionatet til Luna!!! En liten trøst siden det ikke ble noen valper, selv om det ikke helt kan sammenlignes.

Lars var i Fredrikstad med Xit og Uzy både lørdag og søndag. Xit debuterte med disk i begge løpene, men vi er ikke deppa av den grunn siden 9 av 10 disket. Uzy meldes nå på kun i agility, og han ble nr. 13, en plassering Lars er veldig fornøyd med. Mellomlaget der Uzy var med ble nr. 2 med såpass få feilpoeng til å få kvalifisering til NM for lag. Tre av fire fikk den kvalifiseringen, men ikke den som disket. Synd, men sånn er det. Søndag kom Xit gjennom hoppklassen med en 5. plass, men disket i agility sammen med resten av de som var med der. Det sier kanskje mer om dommerene som setter banene enn de som konkurrerer. Uzy disket også.

Denne uken var det første FAU møte i går. I kveld tok jeg med meg Siane og Gozita til Toril Malmer, Gozita fikk B vitamin sprøyte i håp om at pelsen kanskje kan komme litt fortere. Har nå etterpå fått vite at vi helst bør ta en ny neste uke for best mulig effekt, men får se hva det blir tid til. Siane fikk også en sånn sprøyte, men ikke pga pelsen, hun fikk også sin vanlige runde med akupunktur. Jeg var veldig usikker på om jeg skulle veie henne, mest for min egen skyld, men jeg gjorde det da vi var ferdige. Heldigvis hadde hun ikke gått så mye ned som jeg hadde fryktet. For litt over tre uker siden lå hun litt i underkant av 32 kg, nå veide hun ca 30. Masse muskelmasse er i ferd med å bli borte både her og der, og hun er liksom i ferd med å forsvinne. Merkelig at hun har sånt et humør og livsvilje. Toril sier det er helt utrolig at hun fortsatt lever, normalt skulle det ikke gått mange ukene, men nå er det faktisk over tre måneder siden hun mistet matlysten. Hun er en skikkelig fighter, ingen tvil om det.

Lars skal gå agility både lørdag og søndag, og jeg har noen små planer om å bli med til Drøbak søndag. Bør få tatt noen agilitybilder av disse gutta, også har jeg tenkt å ta med meg Ambra for å trene litt med henne. Får vel ta med denne kenguruen også, så hun får slite ut hjernen sin på litt opplevelser. Har forferdelig dårlig samvittighet for at jeg ikke har fått trent lydighet med henne på kjempelenge, og heller ikke trent spor med henne, Ambra og Alfi. Men, dette med Siane har sugd alt overskudd ut av meg, så vi får heller ta det igjen senere.

Ellers skal jeg være hjemme i helgen og gjøre litt av hvert håper jeg.

Lykke til med arrangementet til NBSK avd Agder lørdag, vet du har lagt ned masse jobb Hilde! Jeg får heller komme sterkere tilbake neste år. Flere skal stille på Gudbrandsdal Hundeklubbs utstilling, ønsker alle lykke til!