fredag, mai 22, 2009

SENNENHUNDUTSTILLING PÅ EIDSVOLL BYGDETUN.
I går, på selveste Kr. Himmelfartsdag, arrangerte NBSK avd Øvre Romerike utstilling for alle sennenhundrasene. Dette har blitt en tradisjon, der jeg deltok for første gang i fjor, da var det 1. mai. Den dagen kommer jeg nok aldri til å glemme, det var gode minner jeg hadde fra den dagen da Siane for aller første gang ble BIM, BIR Veteran og BIS Veteran.

I år var det ny dommer, og Siane var blitt 1 år eldre, noe som merkes ganske godt. Denne gangen var også Gozita med, og begge jentene deltok i store klasser. I junior klasse tispe var det 13 påmeldte, og i veteran klasse tispe 7 påmeldte. Gozita fikk rød, og hang med ganske lenge, men måtte til slutt ut pga for høy haleføring. Dette er ikke noe ukjent problem for oss, så det får vi bare leve med. Det som var veldig gøy med Gozita i går, var at hun sto som en påle da jeg stilte henne opp både før selve bedømmelsen, og etterpå. Dette har jeg slitt veldig med når det gjelder Siane, for der henger jo hodet nedover så fort hun får sjansen. Det er tydelig at Gozita blir mer og mer vant til å være i utstillingsringen, for nå gjør hun ikke noe av at andre løper bak henne lenger, og tannvisningen går også mye bedre.

Foto: Mari Anne Braaten

Av de 7 påmeldte i veteran tispe, var det 6 som møtte. Lina til Gro vant, og jeg tipper hun vinner Mestvinnende veteran tispe i år. Siane ble nr. 2 med CK, noe jeg er kjempefornøyd med. Hun fikk også premie for eldste veterantispe, og det var veldig koselig. Tusen takk for kjempefine premier!

Foto: Elin Normannseth

Det ble en lang dag da dommeren brukte veldig lang tid, og det er bedre det enn for kort tid. Vi betaler jo tross alt en del for å få denne bedømmelsen. Kl. 19 dro jeg hjemover, og da var vel Lars og gutta nesten på Ullevål allerede. De skulle se Oslo oppgjøret Lyn mot Vålerenga, og det ble en underholdende kamp med 8 mål, og uavgjort, men fortsatt klarer ikke VIF å slå Lyn, hmmm. Gutta var på kampen sammen med pappa Stein og Håkon, som går i samme klasse, og som de trener fotball sammen med. Stein er en av trenerene.

Jeg hadde med meg utstillingsteltet på utstillingen, og Christina med sine hunder Pablo og Luna delte teltet med oss. Vi satte opp grinder sånn at ikke hundene skulle komme ut, og jeg hadde også med buret til Siane. Først på dagen syntes Siane det var best å ligge bakom buret der hun hadde gravd seg en liten plass, den nesa hennes var ganske avslørende. Gozita lå en del inne i buret, hun synes det er helt greit så lenge hun ikke blir stengt inne der. Luna prøvde å dra henne opp til lek mens hun lå der, og da skal jeg si det var en som flekket tenner og fortalte hva hun mente om akkurat det.

Foto: Mari Anne Braaten

Denne dagen bød på alt slags vær, fra overskyet, til sol, plaskregn, og sol igjen. Det var godt å ha teltet. Nå må det tørkes før det skal brukes på Bernerspesialen på Frya neste helg. Da skal vi ha selskap i teltet igjen, og det fungerte veldig bra med disse hundene sammen, i tillegg skal Vibeke og Dina også være der. Er litt spent på om Siane kommer til å irettesette Dina, for hun bjeffer nemlig ganske mye når hun kjeder seg.

I dag tidlig dro jeg til Follo Dyreklinikk med Siane og Alfi for å rense tenner. I går bemerket dommeren at Siane hadde en del tannsten bakerst, og da var det godt å si at det skulle vi gjøre noe med i dag. Jeg hadde med meg en lapp der det sto hvilken bedøvelse Siane ikke tåler, for det var første gang vi var der (pga prisen), men de brukte ikke den, så da var jo det greit. Det er jo alltid en viss risiko forbundet med å dope ned hunder, så jeg er alltid litt spent når det gjelder Siane spesielt. Da jeg hentet dem noen timer senere var ihvertfall ikke Siane særlig bedøvd, for hun fortalte høylytt hva hun mente om å se meg igjen. Hvem skulle tro at hun fyller 10 år om en måned? Alfi var nok tatt etter Siane, for hun virket mye trøttere, men nå er også hun mer våken. Godt å få gjort, og nå er det ingen som kan bemerke det neste helg ihvertfall.

Denne helgen skulle Lars og jeg egentlig vært hos pappa på gården for å hjelpe han ute med noe gammelt gress som skulle vært rakt sammen, men alt regnet de siste dagene har gjort at det er for vått. Dermed blir vi hjemme, og det er nok å ta seg til her også. Mulig hele familien drar på kino i morgen kveld, hvis vi finner noe alle har lyst til å se.

Mandag kveld skal Siane til Wenche på AquaDog i Sandvika, hvis det er dårlig vær den dagen tar jeg henne med i bilen på jobben, for ellers blir det ganske hektisk hvis jeg skal hjem først. Men, blir det knallvær, får hun heller være hjemme, så får det heller bli litt hektisk.

Fredag formiddag skal jeg til frisøren, og jeg får prøve og være flink til å pakke bobilen, sånn at jeg kan dra til Frya rett etter det.