søndag, januar 01, 2012

Godt Nytt År!

Først av alt vil jeg ønske alle lesere et riktig Godt Nytt År! Personlig håper jeg 2012 blir noe bedre enn 2011, selv om det også har bestått av gleder, ikke bare sorg. Jeg hadde et håp om å få skrevet før det gamle året ebbet ut, men det rakk jeg bare ikke.

Jeg har hatt lang juleferie, jobbet kun en dag i løpet av to uker, og det var onsdag 28/12. Men, jeg må faktisk si at det er mye mer fysisk slitsomt å være husmor enn å sitte på jobb fra 9 til 17. For det meste ble det rydding og rengjøring, men tirsdag 20.  var jeg en tur i Strömstad der Toyotaen min fikk seg en noe forsinket service. Satt og ventet i 3 1/2 time, men hadde med meg lesestoff, og i tillegg til det sto det en stor TV skjerm der, og det var fri tilgang av Internett som jeg ikke brukte. På vei hjem dro jeg en tur innom Nordby for å shoppe litt, bl.a. ribbe og to hundebånd.

Lillejulaften om ettermiddagen dro Simen, Anders og jeg en tur på gården før vi på vei hjem igjen var innom graven til mamma og pappa for å tenne lys. Det var noen år siden sist gutta var på gården, men sånn ble det bare når pappa ikke klarte å holde det i orden rundt seg. Da ble det til at han heller kom til oss på besøk. Tror Anders syntes det var ok å få vært med på graven, han var jo syk den dagen det var urnenedsettelse. Vi hadde med oss Gozita og Marco i bilen, og de fikk løpt en runde på jordet.
I og med at denne kvelden gikk med til dette, ble for første gang juletreet pyntet kvelden før, men samtidig var det godt å ha det gjort.





Simen og Gozita, Anders og Marco - et litt uskarpt bilde, men koselig

Selve julaften var det bare oss fire for aller første gang, litt rart at pappa ikke var der. Han har alltid sittet ved siden av meg på den ene siden av bordet, og for å bryte helt, plasserte jeg meg på den andre siden i år. Synes at kvelden gikk overraskende bra egentlig, og jeg fikk alt jeg ønsket meg og vel så det.

Dagen etter, 1. juledag, var jeg ikke helt i form, ble nok litt for mye med de tre glassene med rødvin, men Le Cardinal er veldig god da. Lenger utpå dagen fikk jeg magesmerter, men trosset disse, og dro til svigernmor og svigerfar. Fikk i meg litt middag før jeg måtte kaste inn håndkleet, og Lars kjørte meg hjem. Godt det ikke er lange veien. Hva den vonde magen kom av er ikke godt å si, tror ikke det var rødvinen.

2. juledag hadde vi en avtale med Jeanette og Soki om at hun og Marco skulle få treffes, de er nokså jevngamle de to. Marcos oppdretter Emte tok også turen, hun har faren til Soki, som hun hadde med seg. Det var sånn passe mildt, men litt surt, og jeg fikk tatt en hel haug med bilder. Det var belgere i alle langhårsvarianter.

Soki og Marco



Marcogutten 8 måneder

Her har vi fra venstre en rød Tervueren, Groenendael og to stk grå Tervueren.

Emte hadde en fin kommentar til dette bildet på FB: "Pass deg Rødhette så ikke ULVEN kommer og tar deg."

Soki er som Marco, glemmer å lukke igjen munnen når hun har drukket.

Søte Soki

3. juledag ble nok ikke brukt til så veldig mye annet enn et par vaskemaskiner og noe tid foran PCn. Gutta jobbet hele romjulen på jobben til Lars, trenger penger de gutta. Som tidligere nevnt så jobbet også jeg en dag den uken, men det er så stille på jobb den uken, så særlig overarbeidet ble jeg ikke.




Ambra koser seg i sofaen

Gammeln Uzy på 9 1/2 år slapper av

Torsdag 29. skulle jeg vært i Letohallen, hadde meldt på både Marco og Xit, for førstnevnte var det siste valpeshow. Men, etter magevondten søndag bestemte jeg meg for å heller bli hjemme for å slappe av enn å stresse opp dit for middelmådige resultater. Jeg kunne fått igjen penger for Marco pga dommerendring, men kom aldri så langt da jeg holdt muligheten litt åpen for at jeg kunne ombestemme meg. Men, det gjorde jeg altså ikke. I stedet ble det det litt husmorjobbing hjemme.

Nyttårshelgen har Lars, hundene og jeg vært på gården. For Ambra som ikke liker alle disse rakettene, er det mye stillere der enn her hjemme. Selv synes jeg det var veldig koselig, for aller første gang fyrte vi i peisen til pappa, og den var utrolig effektiv. Vi kom fredag kveld, og jeg hadde ikke hørt at telefonen hadde ringt da vi kjørte, men så at Catrine hadde prøvd å få tak i meg. Jeg ringte henne opp, og hun kunne fortelle at Alfis barnebarn Dipsi hadde forsvunnet på en tur ved 14-tiden, og at de ikke hadde funnet henne. Det var jo bare helt forferdelig, og jeg hadde virkelig tankene hos dem hele tiden. Dessverre kunne jeg ikke dra til dem lørdag formiddag, for Lars og jeg hadde en avtale med min tremenning ang noe gårdsgreier. Det tok litt tid, men vi fikk deilig juleformiddagsmat, som ble frokost for Lars og meg. Vi hadde planer om å rekke Elkjøp før vi skulle tenne lys på graven igjen, men det rakk vi ikke. Det var såvidt vi rakk å handle det vi manglet på Ica. Heldigvis fikk jeg en gledelig telefon fra Catrine om at Dipsi var funnet etter et døgn ute alene. Kan ikke si annet enn at det var en stor lettelse så hun slapp å være ute alene på selveste nyttårsaften.

I dag dro Lars og jeg hjemover ved 13- tiden, først møtte vi Catrine på Skollenborg før vi dro videre til hytta for å lese av strøm måleren der. Hytta ble stengt i oktober, og vi leste av strømmen da, så det var ingen forandringer, men vi fikk også sjekket at alt var i orden der. Dermed ble det tre strømavlesninger i dag; gården, hytta og her hjemme. Vi rakk akkurat hytta mens det var lyst, og det var det jeg hadde beregnet. Da vi kjørte hjemover  kom mørket ganske så fort.

Vel hjemme var det godt å både se og høre at nyttårsfesten til gutta hadde gått greit, det var første gang de arrangerte fest og vi hadde visse retningslinjer, men man vet jo aldri. Hadde alliert oss med en av naboene der forøvrig datteren var på festen, sånn i tilfelle det skulle være noe. Simen og Anders hadde vært veldig flinke til å rydde, så ikke noe problem.

Det ser ihvertfall ut til at 2012 starter bedre enn 2011, for da var jeg sykmeldt  de to første ukene. I høst tok jeg influensavaksine når jeg var på legesjekk, så da får jeg håpe at jeg holder meg frisk. Nå var det jo ganske mye kaldere på denne tiden i fjor, så det er jo en mulighet for at det kan ha vært noe av årsaken, ikke vet jeg.

Oppsummering av 2011 kommer i en annen blogg, har også tenkt å skrive en minneblogg for Alfi om 5 dager, den dagen hun skulle fylt 10 år. Kom aldri så langt at jeg fikk gjort det.