tirsdag, mars 27, 2012

Gozita er drektig!!!!!

HURRA kan jeg vel si, men det er kanskje litt tidlig for det kan jo forsatt skje ting i løpet av de 4 ukene som er igjen. Har ikke tatt ultralyd, og kommer ikke til å gjøre det heller, men ser det ganske så tydelig på pattene, og kjenner det på buken også.

Det er en annen frøken som også er drektig, og det er Bindji som ligger en uke foran Gozita. Var og besøkte henne og resten av familien på bursdagen til henne og resten av B-kullet. Måtte virkelig se med egne øyne det Catrine fortalte om at hun så tidlig viste tydelige tegn på drektighet. O du store min, for en tønnemage, og etter bare 5 uker, Skal bli veldig spennende å se hva som skjuler seg inni den magen, og jeg håper hun føder sånn at det passer for meg å være med på den fødselen.

Bindji 5 uker drektig

Gozita 4 uker drektig
Tok en snartur innom gården før jeg kjørte hjem, og der var all snøen borte på jordet. Hadde bare med meg Gozita på denne dagsturen, og før jeg satte kursen hjemover ringte jeg Liv og Gunnar for å høre om de var hjemme. Det var de, og da ble det til at jeg tok turen innom Heggedal. Lenge siden sist jeg var der, og de disket opp med vafler. Jeg ville gjerne vise frem Gozita som da var nesten 4 uker drektig, og de var enige med meg at hun nok var det.




Torsdag i forrige uke var jeg på foredrag med dyretolk Sissel Grana, det var Sheltieklubben avd Oslo og Omegn som var arrangør, og oppdretteren til Xit ble såå overrasket over at jeg kom. Brukte jo dyretolk på Ambra 3 måneder etter at Siane ble avlivet i 2009 siden hun endret så veldig sin adferd. Et stikkord er å lytte til sin intuisjon, også er det viktig å prate med dyra. Som et eksempel kan jeg nevne da Lars og jeg skulle på julebord med jobben til Lars, med overnatting. Gutta skulle være hjemme med hundene. Gozita har en lei tendens til å være fryktelig urolig hvis jeg ikke er hjemme, så denne gangen tok jeg henne for meg og fortalte henne at jeg ikke kom hjem før dagen etter, og at hun dermed ikke behøvde å vente på at jeg kom. Jeg var ganske spent på å høre hvordan hun hadde vært den natten, men hun hadde faktisk vært helt rolig. Så det kan nok være noe i dette tror jeg. Skader ikke å prøve ihvertfall.

Søndag var det oppdretterseminar med Bernerklubben i NKKs lokaler på Bryn, og vi var ikke veldig mange, men interessant var det. Avlsrådet sto som arrangør, og det blir nok flere sånne tror jeg. Der ble det også informert om at Liv (oppdretteren vår) gir seg som leder i Avlsrådet etter over 30 år, Elin delte ut blomst og gave, og det ble stor applaus fra forsamlingen.

Jeg må ikke glemme og fortelle at jeg klarte å få sendt avgårde arveoppgjøret i tide, tirsdag i forrige uke gikk det med posten. Mandag sendte jeg hjemmelspapirene til Statens Kartverk, og lørdag fikk jeg svar fra både dem og Skattetaten. Måtte jo flire litt da jeg så at det kan ta 6 måneder før jeg hører noe igjen, men det spiller da ingen rolle for meg det hvis de ikke vil ha de pengene fortere.

I går var det 5 uker siden første paring, og de pattene blir bare større og større. Jeg målte Gozita nå og hun har lagt seg ut 5 cm på to uker, tok en liten måling for en uke siden også. Kanskje på tide å skrive en valpedagbok på hjemmesiden ..... Det er dessverre ikke veldig stor etterspørsel etter bernervalper nå, så har du lyst på en valp er det bare å ta kontakt.

Da jeg kom hjem fra jobb i går fikk jeg begynt med å rydde litt ute, koselig å se at det blir plass til det som spirer og gror nå. Fikk tatt en del etter jobb i dag også,  det er så deilig ute nå.

Marco 11 måneder

Gozita 5 uker drektig
Simen og Anders tok mopedlappen i romjulen da de besto teoriprøven. I høst kjøpte de helt nye scootere for egne penger, og nå brukes de hver dag til og fra skolen. Sparer tid og forhåpentligvis litt penger til månedskort.

Anders

Simen
Til helgen drar Lars og jeg en tur på gården, lørdag skal Xit gå agilitykonkurranse i Tønsberg så da kommer nok Catrine en tur på besøk med Bindij og Dipsi. Må jo se om vi kan få gjort litt der også da, når vi først er der. Blir det pent vær, tror jeg nok det blir litt utejobbing på meg, tar med litt utstyr hjemmefra for sikkerhets skyld, for er ikke helt sikker på hvor disse tingene står. Fredag drar gutta til Bjorli med kirken, og de kommer hjem tirsdag kveld. Onsdag etter jobb drar vi på hytta, Lars har tenkt å sette opp nytt rekkverk på terrassen der, så det blir nok bra. Mye å ta tak i der også, og motivasjonen for å gjøre noe er en del større nå som det er vårt. Gleder meg til de dagene, skal bli deilig. Har kjøpt nytt utemøblement, skal bli fint å ta det i bruk. Vannet blir skrudd på mandag eller tirsdag, så det blir bra.

Ønsker alle en riktig GOD PÅSKE!!!