fredag, mai 09, 2008

SIANE HAR FORTSATT SUKSESS I UTSTILLINGSRINGEN.
Jeg har nesten ikke ord etter forrige helg i utstillingsringen. Etter 2 måneders pause fra utstillinger skulle Siane og jeg i gang igjen, denne gangen på NBSK avd Øvre Romerikes første offisielle utstilling torsdag 1. mai som også var Kr. Himmelfartsdag, og det var også den første offisielle utstillingen for alle 4 sennenhundrasene. Dommer var Elin Normannseth som har vært oppdretter av Berner Sennen i mange år.

Våknet til en ganske grå dag, og i det jeg satte meg i bilen kom regnet, og det fortsatte nesten helt til jeg skulle hjem. Siane var helt sist i ringen, men det var 4 påmeldte tisper i veteranklassen, dermed ble det en stund å vente. Jeg var så heldig å få sitte i teltet til Lillian, for Lars hadde vårt telt på AG stevne i Moss. Berit og Baluba kom en tur for å miljøtrene sistnevnte litt, men de måtte dessverre dra før det ble vår tur pga at Baluba rett og slett satt og hutret og frøs. Men, det var koselig at de kom en tur, og de fikk med seg hundeteppene med det friesiske flagget på. Det ble delt ut diverse andre premier, og jeg fikk en liten, søt blomsteroppsats fordi jeg var første påmeldte, hyggelig. Liv fikk premie for at hun hadde utstillingens eldste hund, det er Shana på 12 år.

Så ble det vår tur, og Siane var i slaget. NKKs administrerende direktør, Espen Engh var dommerelev denne dagen, og da Elin spurte hvor gammel Siane var, sa Espen at han trodde hun var rundt 7. Det var et hyggelig kompliment. Siane vant veteranklassen med CK, og jeg var kjempehappy da jeg så at vi sto igjen blandt de fire beste i tispeklassen. Overraskelsen var STOOOOR da Elin ville ha oss helt frem, jeg kunne nesten ikke tro det, og certet rakk jeg ikke å tenke på en gang. Men, sånn ble det, BESTE TISPE på en spesialutstilling. At vi ble slått av den vakre Internasjonale Championen Sargas Av Milkcreek til Vigdis og Ole Einar i BIR/BIM var intet nederlag for oss denne dagen. Siane vant også BIS Veteran, hun slo den flotte veterangrosseren til Lisbet, som også ble BIR denne dagen. Så dette var virkelig veteranenes dag. Tusen takk til Vigdis som hjalp meg med premielasset ned til Lillians telt, for det ble virkelig et lass med premier. Har tatt bilder, men har ikke fått lagt dem inn på PCn enda. Sargas ble BIS, GRATULERER Vigdis og Ole Einar!!!

Foto: Anne Sofie Barstad

Det var bare ett minus med alt dette, for all løpingen i ringen gjorde at jeg fikk store problemer med pusten, og da jeg var ferdig og kom ned i teltet hadde jeg så store problemer at jeg holdt på å gå i bakken. Jeg klarte å finne frem astmamedisinen, men med våte, hårete hender var det ikke så enkelt, og heller ikke så fristende å få gjort noe. Lillian og venninnen hennes var helt enestående og hjalp meg, Vigdis fikk hentet Sigrunn som er sykepleier, og jeg kom meg litt etterhvert der jeg hang over Lillian og venninnen. De to hjalp meg med å bære alle premiene i bilen, og også Siane. TUSEN TAKK, jeg er utrolig takknemlig for hva dere gjorde for meg!

Tidligere den uken hadde jeg vært hos kiropraktor for første gang, skal prøve å se om det kan hjelpe, og jeg følte at det hadde hjulpet, derfor tenkte jeg ikke på å ta den medisinen FØR jeg løp i ringen. Jeg hadde heller ikke drømt om at det skulle bli så mange runder heller.

Lars gikk agility i Moss med Uzy, men det gikk ikke så veldig bra individuelt. Laget fikk en tredjeplass, og det betyr vel at de har fått første napp til NM. Gutta var hjemme og passet Xit.

Fredag dro jeg til Kristiansand, men først måtte jeg innom Liv og Gunnar for å se på valpene som ble 2 uker den dagen. De var blitt noen ordentlig store "fleskepølser" som Liv sier, ihvertfall jentene. Lillegutt vokser bra han også. Tok en del bilder som jeg kunne vise til Hilde og Jan Erik når jeg kom dit. Kom avgårde derfra rundt 15.30, og det var omtrent ikke trafikk nedover, så jeg brukte ca 4 timer uten stopp. Etter at jeg sluttet å røyke behøver jeg ikke alle disse stoppene. Det var veldig koselig å komme på besøk til Hilde, Jan Erik, Kendo og Lilja. Søsknene Kendo og Siane skulle stilles både lørdag og søndag.

Lørdag var det Nuffeklubbens utstilling for Berner Sennen, Engelsk Bulldog og Nuffer, det var ikke så veldig mange påmeldte bernere, men det var en hyggelig plass på Hamresanden og nydelig vær. Kendo fikk CK og ble 4 BHK, kjempebra! Siane ble 2 BTK med CERT også denne dagen, tenk det, 2 strake CERT på "gamla" som snart er 9 år. I BIR og BIM Veteran møtte de spreke søsknene hverandre, og Siane trakk det lengste strået. Hilde hadde malt en av premiene, og det var faktisk hodet til Siane på den tallerknen, tusen takk Hilde, den er kjempefin og veldig personlig. Det ble en del premier denne dagen også. Kaizer til Tone tok certet og ble BIM, vet ikke hvor mange cert den gutten har. Både han og Siane mangler bare NKK certet, så det skulle bli spennende å se hva morgendagen ville bringe. Siane ble BIS 2 Veteran, slått av den vakre nuffen som er Internasjonal Champion.

Foto: Stig Atle Pettersen

Etter utstillingen var vi ganske trøtte og slitne, og sultne. Jeg fikk en deilig grillmiddag hos Hilde og Jan Erik, grillet laks og grillspyd, hmmmmm, det smakte virkelig godt. Gikk og la meg rundt 22.15, og det var godt selv om jeg ikke sovnet helt med en gang. Masse tanker i hodet.

Søndag hadde vi heldigvis ikke oppmøtetid før kl. 10, Hilde og Kendo satt på med meg. Stakkars Kendo syntes nok det ble litt i trangeste laget i det buret, stor forskjell på han og Siane ja. Fikk heldigvis hjelp av Kenneth til å sette opp teltet, og det var godt å ha der. Måtte bort å se på Bailo og Bebe som var før Siane. Bailo manglet NKK certet, og det fikk han, dermed ble han Norsk Utstillingschampion - GRATULERER!!! Han fikk ikke helt til Bebe, tror han må være mer bestemt med henne, hun har en sterk vilje. Men, det ble en ren rød ihvertfall, dommeren likte henne veldig godt. Så henne kan vi stille for han igjen senere.

Kendo hadde fått HP, og Kaizer til Tone hadde endelig blitt Norsk Utstillingschampion, det var vel unt Tone, GRATULERER!!! Det ligger mange mil bak det championatet. Siane fikk også "bare" HP, hun var litt daff i ringen, men jeg tror ikke det hadde blitt noe cert uansett. Cinnia til Lillian fikk NKK certet enda en gang, og Cecar ble 4 BHK. GRATULERER til dere! Siane vant over Kendo i BIR og BIM Veteran, men det var visst fordi Kendo har altfor lite hvitt i hodet, teit! Jeg så ingen hensikt i å stille Siane i BIS Veteran da rasedommeren skulle dømme der, dermed reiste jeg heller hjem. Først dro jeg innom Hilde og fikk i meg litt mat, og det skulle vise seg å være lurt. Makan til trafikk hjemover, det sto i perioder helt dønn stille. Jeg brukte ca 6 1/2 time hjem, og var glad jeg hadde 1/2 feriedag mandag.

Så til litt av andre ting som har skjedd siden sist jeg skrev her.

Helgen 25. - 27. april hadde Norsk Stabyhoun Klubb sitt første årsmøte på Gol kombinert med et lite treff. Veldig hyggelig at så mange kunne komme, og jeg takker for tilliten med å bli valgt som klubbens første leder. Nå skal vi etterhvert få sendt inn en søknad til NKK. Jeg bodde i leilighet sammen med Mette, Lise og datteren hennes Mari, og vi var tilsammen 4 mennesker og 5 hunder. Alfi og Ambra var veldig trøtte da vi kom hjem.

Lars og gutta var i Arendal denne helgen, uten de helt store resultatene på Uzy.

Mandag 28. april var endelig dagen kommet da vi skulle hente Xit, og det gjorde vi etter jobben. Jeg synes ukene har flydd avgårde, men sånn er det vel når man har hunder fra før av. Simen og Anders hadde nedtelling hele siste uken. Det har gått veldig bra med han, vi har lært han å kjenne som en tøff, liten uredd gutt.

Denne uken har jeg vært hos kiropraktor mandag og torsdag, og det er virkelig deilig. Håper det hjelper på lang sikt. Jeg er nemlig fryktelig stiv, så det er ingen tvil om at det er behov for å løse opp litt her og der. Neste uke skal jeg dit tirsdag og torsdag.

Neste uke blir det jegerprøvekurs på Lars og meg tirsdag, onsdag og torsdag kveld, fredag skal jeg til Aker Sykehus for utredning i forbindelse med alle urinveisinfeksjonene. Blir spennende å se om de finner noe, eller om jeg bare må leve med det problemet.

Neste helg er det 17. mai, vi blir snytt for flere fridager denne måneden. Anders skal holde tale både om morgenen og ettermiddagen siden han er elevrådsleder. Da kommer vi nok til å være stolte foreldre.

I dag drar jeg på Bernertreff til Gudbrandsdalen, alene med bobilen. Skal ha med meg Siane og Ambra. Lars drar til pappa på gården, det blir agility både lørdag og søndag på Kongsberg. Han tar med seg campingvogna til Stein mandag.