fredag, august 29, 2014

Deilig med høst.....

Både Lars og jeg trives bedre med temperaturer som nå enn når de nærmer seg 30 og over det. Det blir på en måte mer levelig, og det er bedre å kunne ta på seg en jakke enn når man ikke har mer å ta av seg. Vet at ikke alle er enige med oss i dette, men vi er nå en gang født nordboere.

Det har selvfølgelig gått altfor lang tid siden sist jeg skrev her,  ca 1 1 /2 måned, så vi får nok en gang ta noen tilbakeblikk på hva vi har opplevd og hva hunder fra oss har gjort. Begynner med et par paringer, N UCH Næssgården's Biona Bindji ble 8. juli paret med N UCH JWW-08 SE V-12 Freijahusets Zirkon "Atlas" som bor hos Jenny i Sverige. Iflg Catrine er damen veldig drektig, så da er det ikke altfor lang tid til det blir valper på Heistadmoen. Et par dager senere ble en av Gozitas døtre Næssgården's Jubilee "Stella" paret med Fanaberner'ns  Cupid Cornelis, og det ser ut som hun også er drektig.

Jeg kom meg til hytta torsdag 10. juli, og tilbrakte et par varme uker der. Lørdag 12. tok jeg turen til Skien for å treffe Helga-Mari, Amigo og Storm som var på utstilling der den helgen. Benyttet anledningen til å få opplæring på min nye spor GPS Garmin 62s. Min egen GPS i bilen tulla litt, eller så hadde jeg fått oppgitt feil adresse til utstillingen. Men, jeg fant frem den siste biten da jeg skjønte det ikke var noen utstilling der jeg befant meg. Først inn i ringen var Storm, og det ble CK på han, så byttet vi han med Amigo som også fikk CK. Dermed skulle begge gutta inn i ringen, og jeg tok over Amigo, men dommeren hadde bestemt seg med en gang, så Storm ble BIR med cert, og Amigo BIR veteran og 2 BHK. Mens vi ventet på finalene dro vi til hotellet der de bodde, og det lå nesten vegg i vegg med der utstillingen var. Siden både Helga-Mari og jeg var sultne lot vi gutta bli igjen på hotellet mens vi tok bilen til sentrum og fant oss et sted der vi kunne spise litt lunsj. Tilbake på hotellet ble det GPS opplæring og fotografering av både Storm og Amigo. Tiden nærmet seg for finaler og vi dro tilbake til utstillingsplassen. Jeg kjente at det hadde blitt ganske mye sol til tross for at jeg smurte meg inn før jeg dro fra hytta, men temperaturen var relativt grei.

Storm  BIR med cert
Amigo BIR Veteran og 2 BHK
Storm med rosettene
Amigo
Far Amigo til høyre og sønn Storm til venstre
BIG 1
I gruppefinalen for grp 7 var det Storm og en weimaraner, og Storm ble BIG 1, kjempegøy! Amigo ble uplassert i BIS veteran. Etter finalene var det tid for å komme seg tilbake til hytta, for det er et stykke å kjøre i tillegg til ferja fra Horten til Moss. Hjemveien er alltid verst.
Resultater fra dagen etter ble den samme i raseringen, Storm ble BIG 2, slått av den som ble det dagen før. Amigo derimot ble plassert som BIS 3 veteran, flott handlet av Kathrine. Hun og han er et superteam i ringen! Gratulerer så masse med flotte resultater denne helgen Helga-Mari, koselig å se deg igjen.



Den uken på hytta jobbet Lars og kjørte til og fra, eller omvendt er vel kanskje det mest riktige. Lørdag formiddag fikk vi besøk av svigermor og svigerfar, og vi koste oss masse som vanlig.

Søndag fikk jeg en SMS fra Titti om at Cobi hadde blitt BIM på den internasjonale utstillingen i Køping, veldig moro, gratulerer! Og som om ikke det var nok, så ble Cantra til Titti BIR, litt av en dag det.


Samme helg var Helga-Mari på Løten for å gå blodsporprøve, og selv om det var vanskelige forhold den dagen så gikk Amigo som en klokke, og til en 1. premie, gratulerer!

Tror jeg kommer til å huske de to ukene som de varmeste på mange år, og det er kanskje synd å klage, men noen grader kaldere hadde vært helt greit. Dagen før jeg skulle hjem fikk jeg koselig besøk av Patricia og Ayla (berner), vi var på stranden og gjorde iherdige forsøk på å lære Gozita og Ayla og svømme. Vel oppe på hytta igjen ble det grilling og masse hundeprat. Takk for besøket, veldig koselig! Siste uken mens jeg var på hytta, var Lars, Marco og Xit på Follouka i Arvika, Sverige. Hadde vært varmt for dem også.

Lørdag mens jeg holdt på med å gjøre klart for hjemreise tikket nok en melding inn fra Titti, om at Cobi hadde blitt BIR på SKFs (Specialklubben for Kontinentala Fågelhundar) nasjonale utstilling. Cantra ble BIM, så nok en flott dag for Tittis hunder. Senere på dagen ble Cobi BIS 4!!

Foto: Lockfågelns Kennel
Her er noen bilder fra tiden på hytta.

















Søndag kveld etter at Lars kom hjem dro vi på gården for å hente bobilen. Jeg måtte hjem tirsdag fordi jeg hadde frisørtime onsdag. Vi fikk ryddet masse ut av rommene på gården som nå skal pusses opp nesten fra grunnen. Lars hadde med hengeren så vi fikk fylt opp den med en del ting som skal kastes. Bare et kvarters kjøring fra gården oppover skogsbilveien ligger det et tjern der det er veldig fint, og det er supert å bade der. Jeg har ikke vært der siden jeg var barn tror jeg, så det var koselig å komme dit igjen. Utrolig deilig vann var det, og Ambra svømte for aller første gang snart 9 1/2 år gammel. Var utrolig deilig med et bad før vi dro hjemover.


Onsdag kveld kom Michael med Iris som skulle være med til Sverige.

Torsdag var det klart for avreise til Trippelutstillingen i Jönköping, Sverige. Jeg hadde lovet å hente min gode venninne Hege hjemme etter at hun var ferdig på jobb, noe som var helt motsatt vei av den vi skulle. Selvfølgelig ble det full stopp på Ryen, noe det på ingen måte skulle være på den tiden og i den retningen, og da med noe rushtrafikk kø på vei tilbake så var det vel egentlig bare tiden og veien til utstillingsplassen der vi måtte være senest kl. 21. På E6 sydover ble det også en stopp pga oljesøl i veien, og minuttene bare tikket avgårde..... Vanligvis liker jeg å stoppe ihvertfall en gang når jeg skal kjøre 4-5 timer, men det var det ikke tid til. Er veldig glad for at været var bra, selv om det var ganske varmt, har ikke A/C i bobilen. Vi så etterhvert at vi ikke kom til å rekke frem til kl. 21, Hege ringte et tlf.nr., men der kunne de ikke svare på noe, og ikke hadde de tlf.nr. til de som jobbet der heller. Så da var det bare å krysse fingrene for at vi fikk komme inn selv om vi kom 15-20 minutter for sent. Da vi nærmet oss begynte diesel lampa å lyse, men kalkulerte at det skulle holde. Var rimelig lettet da vi så flere som var litt sent ute, og da det var folk der, de kunne forøvrig fortelle at de stengte ikke før kl. 22.

Vi ble henvist til de som hadde peiling på hvilken plass vi skulle ha, for det hadde ikke kommet frem i posten, og har enda ikke sett noe til det. De to unge frøknene hadde oppført seg eksemplarisk i bilen hele veien, og det første som måtte gjøres var å få luftet dem og gjøre klar mat til dem. Så var det å få markisen ut og grinder på plass utenfor bilen.

Resultatmessig var det ikke mye å skryte av med Very good og nr. 2 fredag, excellent og nr. 2 lørdag og good søndag. Sånn er det når frøkna har gjort det så bra tidligere, men man kan jo også lure på hvordan disse dommerne kan ha så forskjellige meninger. Sånn er utstilling...... Iris ble veldig skremt av høyttaleranlegget som var rett ved ringen fredag, lørdag var hun ikke redd for lyden, men likte seg ikke i ringen. Søndag valgte jeg å la henne ligge i buret ved ringen uten å stille henne. Men, bortsett fra resultatene så hadde Hege og jeg det veldig hyggelig, og det er ikke uten grunn til at jeg trives så godt i hennes selskap. Vi hang sammen som erteris på ungdomsskolen og gymnaset på KG, og selv om det var noen år vi ikke hadde kontakt, så var det ikke vanskelig å gjenoppta den. Jeg fikk kjøpt meg et nytt bur hvor det er plass til både Delphi og Iris, rosa må vite, men Delphi var ikke helt overbevist om at det var bedre enn det blå hun er vant til. Norsk lakseolje kjøpte jeg også, er billigere i Sverige, også et nytt utstillingsbånd.

Foto: Anga Löfqvist
Malin og Mulle, Delphis fetter. Pappa er Amigo, broren til Ambra
BIR og BIM fredag
Fikk koselig besøk av Malin og hundene, endelig fikk vi hilse på hverandre
Iris
Delphi
BIR lørdag


Noen svenske idioter satte opp utstillingsteltet sitt rett foran bobilen vår lørdag ettermiddag.........



Delphi på toppen.....
Malin og Mulle søndag, ble good på både han og Delphi denne dagen, og ingen ble BIR
Delphi ble for lett for denne dommeren, også hadde hun litt korte steg
Turen hjem ble noe mer avslappet med en stopp for lufting av hunder og inntak av mat, men det første vi måtte gjøre var å fylle opp dieseltanken. Heldigvis var det en bensinstasjon rett utenfor området der vi kjørte ut.

Så ble det 2 dager hjemme for bl.a. litt vask av klær før Lars og jeg onsdag formiddag satte kursen mot Stockholm og Viking Line til Åbo. Oppdaget mandagen at Delphi hadde fått løpetid, hurra... Første gang noensinne i mitt hundeliv at jeg har hatt med hunder på lugar, men det gikk egentlig greit. Synes jentene taklet det ganske greit, og de fikk en del oppmerksomhet. Været var strålende, var faktisk varmere i Stockholm enn i Oslo. Det var heldigvis ikke så langt å kjøre i Finland, men vi stoppet så fort vi kunne for å lufte hunder og spise litt frokost. Kjekt med bobil. På motorveien viste de temperatur både ute og i asfalten, og kan ikke akkurat si det var lovende at temperaturen i lufta nærmet seg 30 før klokken var blitt 10 finsk tid.






Første stopp var hos Kati som hadde ordnet plass til oss og bobilen. Vi fikk se hennes flotte hus og tomt, og ikke minst de nydelige valpene. Det ble servert litt å bite i og drikke før hun viste oss hvor vi skulle bo. En kollega av henne hadde vært så snill å låne oss sitt sommersted som lå idyllisk til ved vannet, og vi fikk bruke dusjen som var i et eget badstuhus. Mens Lars slappet av der ble jeg med Kati litt rundt omkring resten av dagen. Hun viste meg hvor vi kunne handle, og jeg fikk ordnet så jeg kunne ha internett mens jeg var der, hadde nesten ikke overlevd uten. Det var godt å legge seg den kvelden med tanke på at vi ikke skulle noe som helst dagen etter. Dvs om kvelden arrangerte den ene finske stabyhoun klubben bli kjent kveld med deilig mat på en koselig strand.



En fantastisk flott morgen

For et flott sted
Kati måtte gjøre rent i badstu huset
Lulu blir fikset litt på, og det gjorde susen, for hun ble jo faktisk BIR med cert
Fikk lov til å være røntgen assistent



Vi koste oss veldig
Delphi



Limke til Sølvi og Arne
Lørdag ble også veldig avslappende, så godt å ha noen sånne dager helt for oss selv før selve utstillingen som var søndag. Tok litt pelsstell på jentene, og så noen bilder. De var nok mer opplagte da enn på utstillingen.

Iris




Delphi

Det ble tidlig i seng den kvelden da vi skulle møte hos Kati kl. 6.00 (lokal tid) dagen etter.

Ca 5.30 lokal tid
Hun kjørte først med sin bobil, og det var flere som fulgte bak oss. Greit med en som er kjent, og det var deilig å være ute i god tid før utstillingen skulle begynne. Vi hadde dommerendring på valpene, de skulle i ringen kl. 9 mens de voksne hadde oppmøte rundt kl. 11 i ringen ved siden av, heldigvis. Må si at jeg var veldig spent på Iris, men hun tok det hele på strak pote, og det fungerte også veldig bra i ringen. Veldig lettet må jeg si. Hun ble nr. 3 av de tre tispene, og det var helt greit. Delphi virket mer påvirket av å være der, og det var vel kanskje ikke den beste oppladningen med løpetid, ville ikke ha mat dagen før og kastet opp natt til denne dagen. Stakkars, hun var litt pjusk. I junior klasse tisper var det 7 som møtte, 8 var påmeldt, og det var tydelig at dommeren likte henne. Hun fikk som en av fire excellent, på disse utstillingene er det samme som CK, og ble til slutt plassert som nr. 3. Ikke noe å si på det, hun var ikke veldig happy da vi løp rundt der på slutten. Hun som vant klassen endte til slutt opp som BIR med cert, en flott tispe eid av Kati, som er importert fra Nederland. Det ble virkelig Katis dag da hun også vant oppdretterklassen av 5 grupper. Moro!

Iris bror Camu som bor i Finland

Iris hang litt etter, men hun klarte seg veldig bra i ringen

Delphi, ikke helt happy
Men, dommeren likte henne
Erica og Dundra, Delphis kusine på Åland
Embla til Suzanne ble BIR Veteran og VWW-14
BIR Lulu og BIM Bergreen fra Danmark
Katis oppdrettergruppe Coastal Stars ble BIR oppdretter
Etter at utstillingen for vår rase var ferdig, tok Lars og jeg en tur inn i hallen for å se om det var noe interessant. Hadde kanskje håpet at det var mulig å kjøpe en excellent rosett, men det var det ikke, og heller ikke var det mye annet å skryte av heller som et minne fra WDS i Helsinki. Vi fant en tynn boblevest, men da hadde de selvfølgelig ikke størrelsen, kanskje ikke så rart på utstillingens siste dag. Det ble brått bestemt at vi ville se om vi fikk billetter til finalene, og det gikk greit. Men, det ble ganske langtekkelig, og den dårlige samvittigheten for de to som lå i bobilen kom snikende. Heldigvis hadde det gått bra, de var jo dødtrøtte da vi forlot dem, men Delphi var ganske så dårlig i magen da hun kom ut. Godt hun hadde klart å holde seg.

Flott at det var satt opp telt, både i forhold til sol og regn, fungerte helt greit.
Rett før finalene starter
Mye rart, dette ble ganske langtekkelig
Delphi så denne store fuglen som hun måtte bjeffe litt på
Tror ikke vi var tilbake på stedet vårt før ved 22-tiden den kvelden, godt at det var helt fri dagen etter også, bortsett fra at vi måtte til en veterinær for å få signert passene pga ormekur. Den dagen vi kom var jeg med Kati til en veterinær fordi hun skulle røntgenfotografere en av hundene, jeg var da så heldig at jeg fikk være assistent. Han var veldig hyggelig så jeg valgte å ringe til han, og selv om han hadde fullt opp hele dagen, ba han oss komme etter lunsj. Det ble litt venting, men hva gjør vel det når han signerer passene uten å ta betalt, og overlot til oss å gi tablettene. Ikke mange av dem, byråkrati sa han bare.

Noen bilder fra siste kvelden.

Delphi stiller seg ganske pent opp selv





Tirsdag var det klart for hjemreise, men båten gikk ikke før på kvelden så vi hadde god tid på oss. Var mer normal sommertemperatur blitt heldigvis. Da jeg kom tilbake fra dusjen lå det en ubesvart melding på telefonen, jeg prøvde å ringe tilbake uten å få svar. Så gikk jeg inn på FB, og da så jeg meldingen fra Mette om at hun hadde vært nødt til å la Leija sovne inn. Jeg brast i gråt, skulle nesten tro det var min egen hund, men så er jo alle som er født her en stor del av oss, og også deres eiere, hele livet. Dette var den første hunden fra vårt oppdrett, en av Ambras søstre som bodde i Sverige; Næssgården's Alfina Alba. Våre tanker og trøsteklemmer går til Mette og familien som har tatt så godt var på Leija alle disse årene.


Hvil i fred Leija, du er dypt savnet.




Badstuhuset der vi lånte dusjen
Fant denne i hagen til en nabo
Fin lugar

Iris brukte denne på morgenen, mens Delphi tisset på gulvet

Jentene slapper av
Det var tydeligvis en nyere båt, og vi hadde fått en fin lugar med dobbelseng. Båten var inne 5.30 svensk tid, og jeg hadde avtalt at vi skulle kjøre innom Titti og Cobi, Delphis bror, på vei hjemover. Det var så koselig å se dem igjen, og vi ble servert deilig frokost, tusen takk! Jeg lyver ikke når jeg sier det var godt å komme hjem, det er alltid det. Men, vi er utrolig takknemlige for at vi fikk bo med bobilen helt for oss selv på et så flott sted.

Kan ikke si det ble så veldig mye tid til å slappe av etter at vi kom hjem, for helgen etter var det NKKs utstilling på Bjerke, og der er Follo Brukshundklubb teknisk arrangør. Jeg hadde påtatt meg skriveransvaret igjen, og alt var vel egentlig i boks helt frem til fredag ettermiddag. Da var det et par som måtte trekke seg, og jeg var veldig glad for at jeg hadde fått et par PM om folk som kunne stille opp lørdag. Lørdag morgen fikk jeg enda en som hadde blitt syk, men fikk ordnet det også. Så var det en som ikke hadde kommet da klokken ble 8.30, og da jeg sendte SMS fikk jeg beskjed om at vedkommende hadde forsovet seg, og ikke kunne være der før 10.30. Ringene starter kl. 9, så det kunne vi ikke vente på. Heldigvis tok Anja, som var mannskapsansvarlig på seg jobben, og det fungerte aldeles utmerket.

Denne lørdagen var dagen da Anders skulle begynne på folkehøyskole, heldigvis ikke altfor langt unna, Hurdal Verk folkehøgskole. For et flott område, og vi ble tatt godt i mot. Tror han får et supert år med masse idrett og fotball.





Så kom hverdagen og innhentet oss, Lars på jobb, og siden de trenger en del hjelp så jobber også Simen der akkurat nå. Supert for han å kunne jobbe frem til han skal ut i militæret i mars. Martine kom med Dolly, men alle var ganske trøtte etter Bjerkehelgen. Synes faktisk at både hun og Delphi har vært mye roligere nå enn før sommeren, men så har de jo også hatt sin andre løpetid begge to.

Sist helg fikk jeg endelig lagt spor til Ambra og Delphi, årets første for Ambra faktisk. Prøver litt på noen svenske momenter for at hun skal få noen nye utfordringer, så får tiden vise om vi noen gang kommer til å prøve en blodspor prøve i Sverige. Delphi har et enormt tempo, første gang jeg må bruke hansker når jeg går spor. Men, hun vet jo til en viss grad hvor sporet går likevel. Hadde lagt inn et par nye momenter til henne, som sårleie og et lite opphold i tillegg til at det ble noen naturlige vinkler. Hun dro over sporslutten, dvs hun stoppet vis a vis, men, da lå jeg et stykke bak og hadde problemer med å ta meg frem i terrenget i hennes tempo. Men, slitne ble de begge to.

Onsdag kveld var Lars og jeg en tur på gården  der vi hadde møte med entreprenøren, en elektriker og en rørlegger som skal gå i gang med diverse prosjekter så vi kan flytte inn til våren, vi gleder oss masse!

Til uken skal Delphi og jeg på handlerkurs, og det gleder jeg masse til! Det blir mitt aller første, og gleder meg til å få mange, gode, nye innspill.