lørdag, januar 21, 2017

Tilbakeblikk på året 2016!

Det ble ikke mye blogging på meg i 2016, så derfor lager jeg et tilbakeblikk måned for måned i stedet. Ønsker alle et GODT NYTT ÅR!!! Åpner bloggen med et fint bilde av gjengen vår og et julepyntet hus.


Marco, Delphi, Gozita og Xit

Januar

Dro til Göteborg onsdag 6. januar, Delphi var påmeldt til utstilling dagen etter med et lite håp om et svensk CACIB. Delte rom på hotellet med Kristin og vakre Mary. Ringen var rett ved inngangen, noe som påvirket Delphi veldig. Var lei meg for at jeg ikke hadde noe jeg kunne dekke til buret med, men siden det er stoffbur har det aldri vært nødvendig tidligere. Holdt på med henne en del før vi skulle i ringen, og det så ut til å hjelpe helt til det kom på fryktelig høy musikk i en av finaleringene rett bortenfor. Da ramla hun fullstendig ut. Hun fikk en veldig fin kritikk, og dommeren likte henne godt, men måtte naturligvis trekke henne for sånn oppførsel, helt forståelig. Dommeren var ny for meg, men var veldig tiltalende, og stiller gjerne for henne igjen.

Onsdag 13. januar deltok jeg på det første årsmøtet i regi av NBSK avd Buskerud, og der var det veldig bra oppmøte. Jeg meldte meg frivillig til å hjelpe i avdelingens utstillingskomitè.

Februar
16. februar fikk Delphi løpetid, og da skulle vi gå en spennende tid i møte.
Samme dag var Lars på Fornebu Dyreklinikk med Marco som hadde klødd nesten et helt år uten at vi hadde klart å finne ut av det. Men, hudspesialisten der sa med en gang at det ikke hadde noe med hud å gjøre, derimot mente hun det var et leddproblem. Så etter en langvarig antibiotikakur, kraftig smertestillende og noen runder hos kiropraktor forsvant heldigvis det problemet.

Fredag 26. fikk Delphi og jeg klarsignal fra Thomassen hos NMBU, og dagen etter satte vi kursen mot Nederland og Jorne. Vi overnattet like ved grensen til Tyskland  og søndagen tok vi siste etappe. Det ble full klaff på kvelden, aldri hatt enklere paring noen gang. Skuddårsdagen ble det også paring, og vi fikk også med oss en 1. mars før vi dro hjemover igjen dagen etter, på Xits 8 års dag.



Mars
På veien hjem kjørte jeg en litt annen rute da jeg var innom Kennel fan'e Twellegeaster Buorren for å hilse på koselige Jolanda og mannen, og deres valpekull. Greit å kjøre litt andre veier enn samme vei frem og tilbake. Overnattet samme sted i Danmark før jeg kjørte nesten helt til Hirtshals, dvs at jeg var innom Delphis søster Tara og hennes koselige familie som har en flott gård i Sæby. Tusen takk for at jeg fikk komme på besøk Eva, setter stor pris på ditt vennskap!
Dermed var det bare en liten kjøretur til Hirtshals og båten hjem til Larvik, og derfra videre hjem. Var blitt godt vant med vårvær så var ikke så hyggelig å komme hjem til full vinter.

Søstrene Næssgården's Diana "Tara" og Næssgården's Delphi

Mars og april er fulle av hundebursdager. 17. mars 2007 ble B-kullet vårt født, og alle 8 fikk oppleve 9 års dagen. Dagen etter fylte D-kullet 3 år og 23. fylte vårt og Norges første kull med stabijhoun 11 år. Alle 3 hannene og 1 tispe fikk oppleve denne dagen.

April
Lørdag 2. april var jeg med på et overraskelses selskap der våre berneroppdrettere Liv og Gunnar Flathus ble verdsatt for alt de har gjort for denne rasen opp gjennom veldig mange år. Det hadde blitt laget en bok med masse bilder og hilsener til dem, og vi som hadde møtt opp hadde en veldig koselig ettermiddag med kaker og kaffe (te for meg da). Deres sønn og svigerdatter hadde klart å holde dette hemmelig, og det var hjemme hos dem vi var. Veldig hyggelig var det.

4. april hadde jeg bestilt time hos Harald Small på Follo Dyreklinikk for å ta ultralyd på Delphi. Han er meget dyktig, og derfor dro jeg dit. Han så en hel haug, og telte 9-10 så jeg var da rimelig spent på hvor mange det skulle bli. Var ikke i tvil om at hun var drektig, men alltid litt spennende med ultralyd selv om den ikke sier noe helt eksakt.

Den 6. var Gozita og jeg på et introkurs i Smeller, arrangert av Buskerudavdelingen. Og gamlemor fikk prøve seg...... tok kanskje litt tid før hun skjønte lunta, men da poletten datt ned gikk det greit.

Gozita prøver seg på kassesøk

9. april fylte D-kullet vårt 6 år. og der lever 8 av 9. 18. fylte Gozita 8 år, og dermed veteran. Veldig gøy at alle tre bernertispene mine har blitt 8 år. Og den 22. fylte vårt foreløpig eneste bernerkull 4 år, dessverre fikk bare 6 av 8 oppleve det. Samme dag var Delphi på røntgen, og der ble det sett 8 valper, egentlig et veldig fint antall.

Tirsdag kveld den 26. startet Delphi med oppblokking, og med den erfaringen jeg har med hennes mor og mormor som førstegangsfødende så regnet jeg ikke med noe fødsel før tidligst kvelden dagen etter. Så jeg sa at Lars kunne dra på jobb....... Men, lille frøken ville det annerledes, og mens jeg satt i telefonen i sengen på soverommet så jeg at hun begynte å presse. Kl 13.04 kom den første, en tispe, og 20.17 kom den siste, også det en tispe. Vi endte opp med de 8 som ble sett på røntgen, og en flott fordeling med fire av hvert kjønn. Alt gikk så bra, og Delphi var veldig flink.

Stolt og flink mamma

Den 28. fylte Marco 5 år, og det var den siste av hundebursdagene det året.

Mai
Denne måneden gikk for det meste til valpene og valpebesøk, men 1. pinsedag dro jeg på det årlige Pinsetreffet til Bernerklubben på Torpomoen der Gozita ble stilt i veteran klasse for første gang. Det ble en very good og sist av de fire, men hun fikk på kritikken at hun var en sportsmodell.


Valpene 1 1/2 uke 8. mai

17. mai ble feiret stille og rolig

Første tur ut for valpene, dagen før de var 3 uker

19. mai var en dag til ettertanke da det på denne dagen var 60 år siden mamma og pappa giftet seg. Jeg tok meg en tur på graven for å tenne lys for dem, og kjøpte med en koselig hjertestein.

Den 28. ble det en ny tur til Torpomoen, denne gangen for å delta på årsmøtet til Norsk Stabijhoun Klubb. Utrolig hva man gjør........ kjører frem og tilbake i flere timer.
Dagen etter arrangerte klubben en uoffisiell rasespesial og to veterantisper fra oss var representert der. N UCH NV-11 NVV-15 Næssgården's Brigitte Bardot "Bebe" ble 4 BTK og BIR Veteran, utrolig flott! Men, i underkant av to måneder senere ble hun brått syk og måtte avlives. RIP Bebe!


Næssgården's Alfirins Amira stilte også i veteranklasse, 11 år gammel, og ble nr. 2 med very good. Dog fikk hun HP for velholdt veteran! Gratulerer Lise og Halvor!

Foto: Janka Markhus

Juni

Mesteparten av denne måneden gikk med til valpebesøk fra både valpekjøpere og andre, og også valpetest og sjekk hos veterinær. Den 22. var valpene 8 uker, og de to første ble hentet. Dagen etter forsvant tre, og neste dag to før frøkna som skulle til Sverige dro lørdag 25.

Utendørs servering

Gozita var mer tålmodig med valpene enn jeg har sett henne tidligere


28. juni dro jeg på hytta, jeg flyktet avgårde med Gozita og Delphi siden huset på gården skulle vaskes og males, og det skulle lages ny terrasse. Fant ut at det var like greit at vi ikke var der. Året før var vi på hytta bare en uke pga pakking og rydding i forbindelse med flyttingen, så jeg gledet meg til å være på hytta noen uker.

Godt å komme til disse fantastiske solnedgangene

Juli
Sommermåneden juli startet med at Delphi ble levert til Anicura Drammen Dyreklinikk for å operere bort en utvekst på halsen/nakken. Jeg var veldig spent all den tid prøven som var tatt av den sa at operasjon ble anbefalt og at det var mistanke om svulst. Jeg dro på gården mens jeg ventet på å hente henne igjen, for så å dra tilbake til hytta. Hun slapp heldigvis både skjerm og body, for ingen av delene hadde noen hensikt. Det var åpnet ganske mye for at de skulle være sikre på å få tatt alt. Ble anbefalt å bruke buff rundt halsen for å beskytte plasteret som var godt limt på. Delphi var utrolig flink, egentlig helt utrolig hva disse hundene tåler. Første natten lå hun under pledd for å holde henne varm, hun var jo så god.

Greit med potesokker også så hun ikke klarte å klore opp såret

13. var det endelig tid for å fjerne stingene, men dessverre hadde det ikke kommet noe svar ang det som var fjernet. Men, i begynnelsen av uken etter fikk jeg omsider svar etter å ha purret på det. Takk og lov så var det ikke noe farlig, men det var en betennelse, muligens pga et bitt hun kan ha fått fra en av valpene.


Onsdag 20. juli kom Mira, søsteren til Ambra, på hytta for å være sammen med oss en drøy uke. Det var jo så koselig, og hun gikk liksom rett inn i flokken med Gozita og Delphi uten noe problem. Mira har jeg hatt ganske jevnlig kontakt med siden hun flyttet fra oss, så hun kjenner både meg og Lars godt. Skulle tro hun hadde vært hos oss bestandig.

Gozita 8 år, Mira 11 år, Delphi 3 år

Uken etter fikk jeg en trist beskjed om at Bebe hadde blitt akutt syk mens Gry og Kenneth var på ferie i Sverige, det var dessverre ingen annen utvei enn å la henne få slippe. Hun ble bare litt over 9 år.

30. juli fikk jeg hyggelig besøk på hytta av Janicke og Echo, han koste seg veldig med moren sin.


Fine dager på hytta.




August
Onsdag 3. august ble Delphi testet på tamfugl hos Torp Hundesenter. Jeg var litt spent, men hun viste faktisk interesse helt til hun havnet i et område med masse humler, da var liksom alt blåst. Åge var også der med Pia og Iris, og Pia var helt rå.

Åge og Pia skal prøve seg

Mandag 8. august fikk jeg omsider lagt et blodspor til Delphi, godt over et år siden sist.

Fredag 12. var det tid for å dra tilbake til gården etter noen deilige uker på hytta. Denne sommeren kan jeg ihvertfall ikke klage på at jeg ikke fikk vært der lenge nok.



Lørdag 20. var vi med på stabijtur på Kalvøya, etterpå var det ekstraordinært årsmøte.



Den 30. var det tid for teoridelen til et kurs jeg hadde meldt på Delphi hos Catch Hundetrening avd Drammen.

September
Fredag og lørdag første helgen i denne måneden ble brukt på Rosthaug Vid. Skole avd Buskerud på Modum. Fredag var det tid for rigging og klargjøring til utstillingen dagen etter som ble arrangert av Norsk Berner Sennenhund Klubb avd Buskerud. Sånne dugnader er faktisk veldig hyggelige, husker det godt fra da Follo Brukshundklubb holdt på med dette i forkant av NKKs utstillinger på Bjerkebanen i Oslo.
Gozita var påmeldt i veteranklasse, og siden jeg ikke er gangbar i utstillingsringen pga problemer med hofta, og at jeg i tillegg hadde hatt kontakt med dommeren, så var det greit at noen andre handlet henne i ringen. Kari var så snill og tok det på strak arm, hun kjenner jo slekta siden hun har hatt tanta hennes. Overraskende nok vant frøkna klassen sin, og med CK, dagen var jo over all forventning allerede. Gleden var desto større da hun ble plassert som nr. 4 i BTK og fikk sitt første cert.



Denne er brodert av Gozitas oppdretter



Dagen etter kunne jeg ikke være med for da skulle vi feire vår nevø Kristoffer som ble konfirmert dagen før. Vi var heldige med været, og det var flott med langbord ute.

Helgen 16. - 18. deltok Lars og jeg for første gang på avd Buskeruds høsttur på Kvitåvatn Fjellhytter der vi hadde flott utsikt til Gaustatoppen. Fredagen var det å få installert seg, og vi ble servert deilig, hjemmelaget elgelapskaus med tilbehør.
Lørdagen var det nydelig vær med sommertemperatur, jeg klarte å gå et godt stykke, men måtte melde pass når det gjaldt å nå en topp. Det var ille nok å komme seg tilbake igjen, men det var utrolig deilig å komme seg med på tur, og hvilken utsikt det var selv fra der vi valgte å snu. Om kvelden hadde vi koselig middag, og utpå kvelden kunne vi se Nattevandring til Gaustatoppen.
Søndag var det frokost før det skulle ryddes og vaskes. Lars og jeg hadde egentlig en plan om å ta banen opp til Gaustatoppen, men denne dagen var det dessverre dårlig sikt, noe vi kunne se allerede fra hyttene. Men, det kommer nok en annen anledning. Det var uansett en veldig trivelig helg.

Gaustatoppen

Hele fam Pinderud på tur

Mens vi var på fjelltur debuterte Monika og Næssgården's Enter Sandman "Skills" på valpeshow. Lørdag ble han BIR og BIG 1 valp i stor konkurranse med seg selv i Rakkestad, og samme resultat ble det dagen etter, men da vant han over en annen valp i gruppefinalen på Eidsvoll! Gratulerer!



Lørdag kveld 24. var Lars og jeg på konsert med Øystein Sunde i Musikkteatret på Kongsberg, det var min bursdagsgave til han. Og Øystein Sunde skuffet ikke, det eneste negative var forferdelig vonde stoler.

Oktober
Søndag 2. oktober debuterte Næssgården's Earthquake "Tess" på valpeshow i Vindafjord med BIR og BIG 1 valp, også hun i sterk konkurranse med seg selv. Men, det er kjempefin trening for både valp og eier. Gratulerer!



Lørdag 15. var vi på hytta for å stenge for vinteren, siden vannet ble stengt samme dag måtte vi dit uansett.

Onsdag 19. skulle Delphi gå både blod- og fersksporprøve. Jeg var i utgangspunktet veldig skeptisk til blodsporprøven siden hun trenger å få gått seg ned litt før hun går spor, og siden hun ikke fikk det, ble nøyaktigheten litt så som så. Men, da jeg fikk beskjed om at hun var ute på feil spor, fant hun tilbake helt av seg selv. Dette skjedde to ganger, og dermed ble det en 3. premie, jeg var egentlig glad det ikke ble 0. Med en 2. premie hadde hun fått godkjent til ettersøkshund. Noen timer senere skulle vi gå ferskspor, og jeg hadde et lite håp om at det skulle gå bedre siden hun da var litt sliten. Det viste seg å stemme, og det ble 8 poeng og godkjent. Da får vi heller prøve oss igjen til våren.


Dagen etter hadde jeg min første arbeidsdag for Efteløt skole, og mesteparten av dagen var jeg i svømmehallen. Jeg har blitt ansatt som tilkallingsvikar, så får vi se hvor mye jobbing det blir.

Den 24. dro jeg til Moss for å hilse på vakre samojedfrøken Mary og hennes valper, det var jo bare sååå koselig. Litt synd at det var regnvær, men det får man ikke gjort så mye med.

Vakre Mary


Siste helgen den måneden hadde vi valpetreff her, dessverre ble det litt frafall sånn helt på tampen så det ble til slutt tre av tispene. Inka og Janne hadde tatt turen fra Norrköping i Sverige og bodde hos oss hele helgen, kjempekoselig. Lørdag var det strålende høstvær, og det ble en skikkelig koselig dag. Tusen takk til Janne med Såga, og Elise m/fam og Fenja for at dere tok turen. Neste gang håper vi det blir flere.


November
De siste årene har jeg hatt mye vondt pga den høyre hofta, jeg er født med dysplasi og lå i gips da jeg var liten. Var på kontroll hos Sophies Minde frem til jeg var ca 20 år, og har vært smertefri helt frem til for 5-6 år siden. Til å begynne med skjønte jeg ikke helt at det var hofta, siden det var vondt nedover hele benet. I 2013 var jeg på røntgen og MR, og det var ingen tvil, men legen min den gangen sa at det beste var om jeg kunne vente noen år. Men, nå har de smertene nådd toppen, og jeg føler at mitt daglige liv er veldig hemmet. Litt rengjøring hjemme gjør at smertene blir helt grusomme den kommende natten. Så 7. november var jeg hos min fastlege som rekvirerte meg videre til ny MR og røntgen. Jeg hadde i løpet av høsten fått tilsendt min journal fra journalarkivet på Rikshospitalet som jeg hadde med meg.

Dagen etter var Lars og jeg i svømmehallen her på Kongsberg for første gang, det ble 600 meter på meg og 1000 på han. Jeg merket astmaen litt, så bestemte meg for å ta en dose før jeg skulle dit neste gang.

Helgen 12. og 13. ble Kongsbergutstillingen arrangert av Kongsberg Hundeklubb. Lørdag ble Gozita stilt av Kari, nr. 2 av 2 med excellent, men fornøyd med det. Søndag hadde jeg sagt ja til å være skriver i lydighet, og det er jo så koselig med dommere man kjenner, og en ringsekretær jeg ble kjent med fordi hun var interessert i stabijhoun en gang. Hun endte opp med Border collier og det var nok mer fornuftig med hennes interesse for lydighet. Litt kaldt på isen, men når man kler på seg går det bra.


Dogs4All, Norges største hundeutstilling som arrangeres hvert år på Norges Varemesse i Lillestrøm, var helgen 19. og 20. november. Jeg hadde sagt ja til å stå på Norsk Stabijhoun Klubbs stand lørdag, og fikk også med meg utstillingen samme dag. Det var dessverre litt mannefall pga kennelhoste, men Næssgården's Enter Sandman "Skills" ble stilt i valpeklasse 6 - 9 mndr. Han ble nr. 2 av 2 med en kjempefin kritikk.


Jeg hadde bestilt fòr fra Dr Clauders og fikk hentet det før det var tid for økt på standen sammen med Berit. Gøy at så mange kommer innom standen.
Før den helgen var jeg litt i tvil om hvor jeg skulle bo, helt til jeg kom på at Simen og Anders hadde flyttet inn i leilighet på Ammerud. Deilig å få overnatte der, kort vei til Lillestrøm derfra.
Søndag skulle Gozita stilles, og fin faste handler Kari stilte henne så fint at hun fikk excellent og ble nr. 2 av 4, bare slått av en flott svensk veterantispe. Nå nært en vinnertittel, men dog så fjernt. Men, uansett veldig fornøyd.



Lørdag 26. var det Næssgården's Eenie Meenie "Eenie" sin tur til å debutere på valpeshow i Sverige, og hun fikk HP og ble BIR valp! Uplassert i en stor BIS valp finale. Gratulerer!


Den 27. var det 1 år siden vi flyttet hit til gården, og det har vi aldri angret på. Året har gått veldig fort, men du verden så deilig det er å bo på landet.

Desember
Søndag 4. hadde jeg bursdag, og dagen kunne ikke blitt feiret på en bedre måte. Lars fikk endelig sin drøm oppfylt, en gave jeg hadde håpet å gi han til 50 års dagen. Takket være at jeg kom i kontakt med Gro Saugerud da Gozita og jeg var på introkurs i Smeller, fikk jeg se at Langedrag Natur-Park arrangerte fototur hos gaupene der hun er guide. Da jeg sjekket fikk jeg også vite at vi kunne få komme inn til ulvene også. Det ble en dag vi sent eller aldri kommer til å glemme, helt utrolig å få komme så tett innpå disse rovdyrene.







Julen i fjor ble litt så som så siden vi flyttet inn så kort tid før, i år ble det noe bedre. Vi valgte å kjøpe et uekte tre, og vi begge falt for det hvite. Ute har vi jo to ekte med lys på, så da var det egentlig greit med et som ikke mister nåler inne. Ble veldig fornøyd med det i den mørke kroken av stua.


1. juledag fikk vi besøk av hele fam Pinderud, og siden vi ikke har plass inne til å servere så mange mat på en gang så ble det uteaktiviteter og grilling på pålpanna før vi gikk inn for å spise kaker og drikke kaffe/te/brus. En veldig koselig dag ble det.

Brødrene Pinderud

Farmor Gerd med sønnene fra venstre Tore, Lars og Odd-Henrik

Året ble avsluttet med at Delphis ene sønn Næssgården's Easy Money "Echo" kom hit dagen før nyttåraften for å være her på ferie mens hans familie var på sydenferie. Veldig koselig å ha han her.

Så får vi se om jeg blir flinkere til å skrive dette året..........