onsdag, juli 09, 2014

Sommer og aktivitetspause!

Nå begynner det å bli veldig lenge siden sist jeg skrev her, så da er det vel på tide med en lang oppsummering igjen. Det har blitt en del utstillinger og agilitystevner på meg og Lars, enten sammen eller hver for seg, og det skjer litt andre ting også, men ikke så veldig mye.....

Simen og Anders er ferdig med videregående etter 3 år på Lambertseter Videregående Skole der de har hatt en fin tid. Russetiden er over, pga forkjølelse på begge to etter russetreffet på Lillehammer måtte de avstå fra de siste arrangementene. På deres egen 19 års dag, 17. juni var det skoleavslutning på skolen, og det var mange elever som fikk hver sin rose og foreløpig vitnemål. På daværende tidspunkt var ikke sensuren fra skriftlige eksamener kommet.

Anders og Simen

Rett etter påske var Berit og jeg på blodsporkurs med Baluba og Delphi, og jeg må innrømme at jeg virkelig hadde undervurdert lille frøken. Alltid gøy med sånne kurs, og alle sporene ble gått med tre forskjellige instruktører med dertil forskjellige tilbakemeldinger. Den ene kvelden fikk jeg skryt av at jeg var en god fører og flink til å lese hund, det varmet virkelig, for akkurat der har jeg hatt rimelig dårlig selvtillit.

Hele gjengen samlet
Surt og kaldt siste kurskvelden
28. april fylte Marco 3 år, og samme dag ble Xit pappa til 4 valper i Lofoten, dessverre var en av dem død. Men, to tricolore hanner og en sobel tispe har klart seg fint. Lille frøkna blir boende sammen med mamma, en blir boende på østlandet og en på Sunnmøre. Mandag ble alle tre øyelyst fri, og det er vi glade for. Isabelle har laget en veldig fin hjemmeside.

Nydelige er dem
1. mai er det som alltid agilitystevne i Moss, og Lars var der med Xit og Marco. Yngstegutten slo til med pallplass og feilfritt løp, og dermed sitt første opprykk i hoppklasse 1. Det var mange påmeldte i klassen.

Fredag 2. mai dro jeg til Ålesund, og det er langt, ca 9 timer en vei inkl stopp. Jeg var så heldig å få bo hos Berit Gjørven som har et barnebarn etter Alfi, Bindjigården's Iri. Hun er ca 1 år eldre enn Delphi, men de to fant veldig fort tonen sammen. Virket som Iri syntes det var veldig koselig å få besøk. Hadde med meg en labrador for en jeg kjenner fra den gangen hun studerte på Ås og var med i Follo Brukshundklubb. Utrolig hva man kan få til via FB. Siden jeg hadde et ledig bur begge veier, så var ikke det noe problem å ha med seg Vinni tur-retur.




Stabijen hadde sent oppmøte lørdag, men siden Anne Katrin hadde ytret ønske om handlerhjelp til en labrador valp, så kom jeg litt tidligere. Berit hadde jo dratt for flere timer siden pga at hun var mannskapshjelp den helgen. Det var to søsken som stilte mot hverandre, og det var den Anne Katrin gikk med som vant.
I vår rase var det bare tre påmeldte tisper, alle i forskjellige klasser, og jeg må virkelig si at jeg var ganske så nervøs. Den lille frøkna har virkelig skjemt meg bort med det hun har gjort i utstillingsringen. Jeg var ganske lettet da hun fikk en CK, og det var veldig hyggelig at begge de to andre også fikk det. Den første for Iri til Berit. Delphi ble plassert som 1 BTK med CERT og BIR igjen...... Iri ble 3 BTK med res cert. Denne gangen ble vi uplasserte i gruppefinalen, men det gjør da ingen verdens ting. Vi fikk det vi kom for, og med 2 BIR leder frøkna mestvinnende rase i NKK.



Det ble en veldig koselig kveld sammen med Berit og mannen med hjemmelaget pizza og god vin, men var ganske så trøtt, så veldig sent ble det ikke før vi kom i seng. Stakkars Berit måtte jo tidlig opp søndag også. Tusen takk for at jeg fikk bo hos dere mens jeg var i Ålesund! Som en trøst for at det er langt å kjøre, så er det jo så utrolig vakker natur å se på.

Den flotte utsikten fra terrassen til Berit



Trollveggen
Helgen etter var det Norsk Stabyhoun Klubbs årlige helgetreff, denne gangen på Torpomoen som viste seg å være et flott sted for oss å være. Jeg dro på gården torsdag, og videre med bobilen fredag formiddag. Sjekket med Gule sider for å se, trodde egentlig jeg skulle kjøre via Geilo og nedover igjen, men de hadde valgt en annen vei. Det samme sa GPSn så da tok jeg sjansen......, men for en vei, ikke laget for bobil ihvertfall. Men, fikk da kjørt gjennom Sigdal og over fjellet på Flå der det faktisk var veldig mye snø. For å si det sånn, jeg kjørte om Geilo hjem, og det tok ikke noe lenger tid.

Ganske mye snø på fjellet over Flå



Lørdag hadde vi en form for lydighets stafett og litt utstillingstrening. Vår nederlandske dommer holdt et lite foredrag om Friesland, som er den provinsen stabijen kommer fra i Nederland.

Alle disse bildene er tatt av Terje Bojsen Skrinde

Litt av en gjeng
Delphi ble lånt bort
Ambra var ikke så veldig samarbeidsvillig
Dronninga likte seg bedre her
Kenneth og jeg hadde litt utstillingstrening

Ambra i farta under Stabij racet, hun slo faktisk dattera
Delphi
Søndag var det klart for vår uoffisielle utstilling med 20 påmeldte hunder. Delphi ble nr. 2 i sin klasse med HP og Ambra vant sin klasse med HP, ingen av dem ble plasserte i BTK, men Ambra ble BIR og BIS Veteran. Da kan vi ikke klage...... Ambra holder seg godt synes jeg, og det gjør de andre søsknene jeg har sett i det kullet også. Alle 7 har jo fylt 9 år, og håper alle får bli 10 også. Tenker en del på det nå om dagen, for Alfi ble bare 9 år og 4 måneder, den 22. juli blir Ambra like gammel som Alfi ble. Heldigvis er hun frisk og rask, så vi får satse på at hun holder noen år til.

Alle disse bildene er også tatt av Terje Bojsen Skrinde
Ønsker velkommen......
Ola og Quattro
Delphi

Bebe

Mira og Ambra i veteran klasse
Ambra 
Mira
Ambra
Ambra BIR og BIS Veteran, Bailo BIM Veteran
Vi stilte også oppdretterklasse med Mira, Bebe, Ambra og Delphi, ble nr. 2 med HP. Var ikke overrasket over det, for dommeren likte veldig godt hundene til Lisbeth og Leif, så gratulerer til dere! Tusen takk til Mette som hjalp meg med Delphi i BTK og med Ambra i oppdretterklassen!

Delphi, Kenneth og Bebe, Lise og Mira, Mette med Ambra

Fin gjeng fra tre kombinasjoner
Kosebilde av Lise og Mira
Hele gjengen før avreise
Mens vi var på Torpomoen var Lars på Romerike og gikk agility med Xit og Marco begge dager, lørdag var det vel ikke så mye å skryte av, men på søndag ble Marco nr. 6 i hoppklasse 1 med et feilfritt løp og fikk sitt andre opprykk.

17. mai var i år på en lørdag, og jeg hadde vel tenkt å være i beredskap siden gutta var russ, men siden de ikke har vært med på noen bil eller buss var det visst ikke mye for dem å være med på. Litt trist synes jeg, men virket ikke som det brydde dem særlig mye. Men, siden ikke det var noe spesielt som skjedde så valgte jeg også i år bernertur på Gjerdrum, alltid like koselig. Gozita var selvskreven, men tok med meg Xit også. Begge kan gå løse uten problemer, og hører når jeg roper på dem.

Ambra hjemme
Gozita

Xit og Gozita
Etter en helg uten utstilling og agility var det på'n igjen helgen etter. Denne gangen gikk turen til Bergen, og igjen valgte jeg å reise på gården torsdag for å dra videre fredag formiddag. Veldig greit å kjøre til Geilo fra Kongsberg og videre derfra, og denne gangen ble det Hiacen og ikke bobilen. Lørdag og søndag  var det spesialutstillinger for grp 7 hunder, Fuglehundfestivalen i Bergen, og jeg gledet meg til å treffe både Helga-Mari og Lina. Hadde en stopp på Hardangervidda, og både Gozita og Delphi koste seg i snøen, veldig deilig temperatur der. Kan nok si at sommeren kom veldig tidlig i år....




Jeg var noe treg med å plotte inn adressen på GPSn, og fikk meg en aldri så liten omvei gjennom sentrum der det var masse liv pga Festspillene. Vel fremme på Lone Camping var det å få installert seg i leiligheten, og det var utrolig varmt, så opp med vindu og dør. Dvs døren måtte jeg lukke gjen etter de firbente hadde kommet inn, neste gang skal jeg ta med en kompostgrind eller flere sånn at de kan gå ut og inn uten problem. Lina kom innom senere på kvelden og vi gikk tur bort til utstillingsområdet. For ikke lenge siden flyttet Lina inn i helt nytt hus sammen med Jo Andrè, Saivo og Robin, og det var ikke langt å gå derfra hverken hit eller dit.
Dette møtte meg da jeg kom tilbake.


Vi var heldigvis ikke første rase i ringen noen av dagene, så ikke noe stress. Lørdag var det en dansk dommer, Robin var først ut og fikk very good, så var det Storm i unghund klasse som fikk excellent. Amigo avsluttet hannhund klassen i veteran med very good, og Delphi som eneste tispe endte for første gang med "bare"en excellent. Dermed ingen BIR, og vi kunne avslutte dagen relativt tidlig. Helga-Mari skulle overnatte til søndag og fikk rom ved siden av meg. Vi koste oss på terrassen resten av dagen i solen, og mat måtte vi jo også ha, så da ble det litt grilling. Lina kom bort og spiste sammen med oss. Kvelden avsluttet vi med en tur bort til utstillings området, arrangørene hadde masse på programmet utenom utstillingene, men vi sto over det.



Amigo
Storm
Vi kosa vårs i finværet
Helga-Mari og Storm
Søndag hadde vi litt tidligere oppmøte, og både Helga-Mari og jeg hadde betalt dagen før for rengjøring, så da var det bare å få pakket bilene før vi dro bort. Jeg hadde gardert meg med overnatting hos Lina til mandag hvis det skulle bli sent, men denne dagen skulle vise seg å bli enda verre enn dagen før. Den finske dommeren tok seg en røyk rett som det var, og rett før Lina skulle i ringen med Robin gjorde hun også det. Lina sa hun merket det på han, og han var litt reservert, noe som gjorde at dommeren ga han en KIP. Så kom de helt store overraskelsene.., både Storm og Amigo fikk good, jøje meg. Så var det altså vår tur, Delphi trakk seg for aller første gang for en dommer, vanligvis har hun jo sjarmert dommerne med sitt logrende vesen. Det ble en very good, og på kritikken sto det at hun trengte ringtrening..... jaja, kunne faktisk ikke annet enn å ta det med et stort smil. Dette ble jo nesten morsomt. At denne dommeren skulle dømme en av dagene i Sverige kunne jo bli spennende, skal stille eller ikke..... Iris hadde jeg uansett tenkt meg i ringen med, og tror nok jeg hadde stilt Delphi også sånn for moro skyld. Men, fredag fikk jeg beskjed om at det var dommerendring den dagen, så da blir det en helt annen dommer. Er jo ikke sikkert at resultatet blir noe annerledes, men for hundenes skyld synes jeg det er bra. Så flere hunder som trakk seg for denne dommeren, om det var røyklukten eller noe annet er ikke godt å si.

I og med at vi var såpass tidlig ferdig, fant jeg ut at jeg kjørte til gården og videre hjemover mandag formiddag. Tok en stopp på samme sted på Hardangervidda, og det skulle vise seg å bli litt av en stopp. Plutselig ser jeg Delphi med nesa langt nede i mosen, og hører en veldig rar lyd.... drar henne tilbake, men hun er superivrig. Jo mer hun nærmer seg, jo høyere blir lyden. Jeg finner frem mobilen, har lyst til å filme, også lar jeg henne få slippe til. Det er en masse lyd, og så blir det helt stille, og frem kommer Delphi med noe i munnen. Jeg ber henne slippe, for har jo ikke akkurat lyst til at hun skal spise den, og den er nok en lemen. Når hun slipper studerer jeg nøye om det er noe liv, men det er ingen livstegn i denne krabaten. Jeg må innrømme at det var litt artig å se instinktene hennes, har aldri opplevd noe sånt med hverken Alfi eller Ambra. Har jo sett at hun har veldig interesse enkelte steder på jorden på gården også....... Filmen ble heller dårlig da jeg pga det skarpe lyset ikke så noen verdens ting, så dessverre hadde jeg fått fingeren foran linsa.



Det er alltid deilig å kunne mellomlande på gården, den drøye timen hjem til Oslo gjør mye når man har kjørt langt.

Denne helgen var det også Oslo Hundeshow, agilitystevne på Grorud i Oslo. Xit kom seg gjennom begge løpene lørdag med en 4. og 5. plass. Marco hadde en disk og en 16. plass. Søndag disket Xit begge løpene, Marco kom seg gjennom med en 17. og 19. plass. Sånt sett kan vi vel konkludere med at ingen av våre hunder denne helgen hadde særlig suksess. Men, det går jo opp og ned her i verden.

Onsdag 28. mai var det 20 år siden Lars og jeg giftet oss i Gamle Aker kirke i Oslo, og siden vi ikke har feiret noen av de andre bryllupsdagene, så slo vi på stortromma med middag på Ingierstrand Bad Restaurant sammen med Simen, Anders, svigermor og svigerfar. Det var strålende sommervær denne dagen, vi tok middagen inne og desserten ute. En veldig koselig og minnerik dag ble det, og gutta kunne slappe av etter siste skriftlige eksamen.







28. mai 1994, med på bildet  var Amigo, Vezita, Quatro og Sally
Dagen etter var det Kristi Himmelfartsdag, jeg hadde meldt på Gozita til avd Øvre Romerikes aller siste Bernerspesial. Denne gangen var det på et nytt sted, men veldig vakre omgivelser. Jeg satte meg sammen med Gozitas oppdrettere, og der var det også flere andre kjente. Buret til Gozita ble plassert mellom to telt, og det fungerte bra helt til langt utpå dagen, men da kom Liv reddende til med et laken som jeg la over buret. Et lurt tips forøvrig...... Gozita fikk en very good, men en veldig fin kritikk synes jeg. Jeg fikk også handle Arts & Crafts Av Milkcreek for Aud Irene Beritsveen og Gro Solberg i BTK, hun hadde vunnet juniorklasse tispe. Gro gjorde det bra med flere tisper, så det ble behov for hjelp, og jeg misliker meg ikke akkurat i ringen, så trår gjerne til med en hjelpende hånd. Det ble dessverre ingen plassering, men gøy likevel.


Ikke lett å ta fint oppstillingsbilde i de fine omgivelsene alene med en dritt lei Gozita......
Når jeg ser tilbake på mai, så ble det veldig mange hundearrangementer...... 31. mai og 1. juni var det klart for NKKs utstilling i Drammen. Marco og Xit var påmeldt, og i år var det NM i agility. Den offisielle delen er for klasse 3 hundene, men i år hadde de også laget et uoffisielt NM for de andre klassene, litt gøy. Marco disket i begge sine løp, men Xit klarte seg veldig bra første dagen. Med et feilfritt løp i agility og en 4. plass, og 6,69 fp og 10. plass i hopp, ble det en 6. plass sammenlagt og videre til finalerunden søndag.
Søndag var dagen for grp 7, og det var 11 stabijer påmeldt. 3 hanner fikk CK, Eckho som manglet et cert, ble 2 BHK med res cert, litt surt, men sånn er det. Mette tar det som alltid med godt humør. Delphi fikk som eneste tispe very good, hun var faktisk den eneste av alle 11 som fikk det, så veien fra topp til bunn er ikke lang. Men, jeg er så utrolig fornøyd med det hun har fått til i utstillingsringen så langt, og naken som hun var så manglet hun plutselig både det ene og andre...... Bebe ble nr. 2 i championklassen, uten CK.  Det var faktisk ingen av tispene som fikk det. Jeg tok med meg Delphi opp til agilityringene for litt annen miljøtrening, og det var nok mange inntrykk for en litt sliten frøken. Lars hadde heldigvis utstillingsteltet, så vi slappet av der sammen med Xit som forøvrig hadde gått et kjempeløp i hoppklassen, feilfritt og nr. 2. Føler at jeg får ta på meg litt av skylden for at det ikke gikk så veldig bra i siste løpet, for Xit var nok ganske opptatt av meg, og det ble en del feil i slalomen, og da gikk det også mye tid. Det ble til slutt den sure 4. plassen, og Lars var nok ganske skuffet, men sånn i ettertid så var det jo kjemperesultater med fire løp på to dager uten disk, og to av dem var feilfrie.

Delphi
Bebe






Xit og Delphi
Kan legge til at dagen etter ble det et bad på Delphi for å få av siste rest av det som var av pels, og da var det faktisk litt over et år siden sist hun ble badet, det var i forbindelse med valpeleveringene. Veldig deilig med sånne enkle pelsstellhunder.

Noen bader før utstilling, vi bader etter........
Onsdag 4. juni fylte vår grand old man Uzy 12 år, tenk det. Han er i så fin form, leker med seg selv inne, og koser seg ute. Matlysten er på topp, og blodprøven i vinter viste at han er frisk som en fisk.


Samme dag var jeg på Tøyen og møtte Michael og Iris, hun skulle bli med meg til gården, for nå var det tid for debut i utstillingsringen. Det var både valpeshow, utstilling og agility i tillegg til LP og rallylydighet i Sandefjord den helgen. Lars dro en stund før meg lørdag siden vi hadde oppmøte en del senere. Iris syntes nok utstillingstralla var litt skummel sånn med en gang, og høyttaler var også ganske skummelt. Hmmm, denne frøkna som ikke har vært redd for noe, hvorfor var hun sånn nå..... Heldigvis hadde vi en fantastisk dommer som tok seg veldig god tid med henne, og hun fikk en veldig fin kritikk. Selv om hun var litt uvant med håndteringen, så var jeg veldig fornøyd med hvordan hun beveget seg, og jeg fikk stilt henne opp helt greit. Siden det var pinseaften, så visste jeg at butikkene stengte tidligere enn vanlig, klok av erfaring, så jeg dro tilbake for å handle og plante på graven til mamma i stedet for å vente på gruppefinalen der vi var eneste rase.
Xit og Marco gjorde det ikke dårlig denne dagen, Marco ble nr. 2 med et feilfritt løp i hoppklasse 1 stor og fikk sitt tredje og siste opprykk til klasse 2. I agility ble han nr. 25 med 10 fp. Xit ble nr. 3 i hoppklasse 2 mellom med et feilfritt løp og fikk sitt siste opprykk til hoppklasse 3. I agility ble han nr. 4 med 5 fp. Før Lars dro tilbake til gården fikk jeg han til å sette opp utstillingsteltet til meg så det var klart til dagen etter.

Flinke gutter

Søndag dro vi sammen, dvs i hver vår bil, og fikk heldigvis plass i den samme fine skyggen som dagen før. Det var knallvarmt denne helgen, og speaker sa mange ganger at folk ikke måtte ha hunder i bilene. Jeg var veldig glad for at Lars hadde satt opp teltet, og særlig siden jeg skulle være der hele dagen. Mens jeg satt og ventet på at det skulle bli vår tur, fikk jeg plutselig øye på en vakker samojed som sto rett utenfor teltet, i skyggen av teltet foran meg. Da jeg så katalognumret til handler, måtte jeg sjekke katalogen, og det viste seg å være den nydelige jeg så på utstilling i vinter. Eier var ringsekretær i vår ring dagen før, og jeg måtte jo bare ta bilder av dem i ringen. Hun ble BIR, og det hadde hun også blitt dagen før, og ikke bare det, hun hadde også blitt BIS 3 denne unge frøkna som er yngre enn Delphi.


Da jeg entret ringen med Iris måtte jeg fortelle dommeren at det var hennes andre gang i ringen, og da svarte den italienske dommerdamen at det var aller første gang at hun så en stabyhoun live. Hun var virkelig koselig, og alt fungerte mye bedre syntes jeg. Ringsekretæren måtte ta BIR valp bilde av oss, og Iris fikk en en veldig flott kritikk. Det var ganske tydelig at dommeren hadde lest rasestandarden, og det er alltid hyggelig.

Dette bildet fikk jeg tilsendt fra dommer Anna Albrigo fra Italia


Da vi var ferdige i ringen, tok jeg med meg Iris ned til Lars og agilityringene sånn at hun kunne være der mens jeg hentet Delphi og Gozita i bilen. Hadde husket å ta med meg masse kompostgrinder som jeg satte opp i teltet i tillegg til det ene buret. Må innrømme at det var ganske kjedelig å sitte hele dagen alene i det teltet, burde nok ha tatt med meg noe lesestoff. Nede hos Lars var det rimelig gjørmete, så var bedre der jeg var.
Iris var alene i gruppefinalen, og var nok ikke helt komfortabel med det selv om jeg syntes alt annet gikk mye bedre. Kan være alderen hennes, snakket med en bernereier som sa at den 6 måneders alderen kan være litt sånn tullete..... Vi kom oss gjennom BIS valp også, men ble som ventet uplassert der.
Jeg hadde ikke lyst til å dra hjem før alt var ferdig, ville gjerne følge denne samjoeden som jeg har forelsket meg helt i. Det ble en fantastisk dag å følge henne helt fram til både BIS junior og BIS, helt utrolig flott! Gratulerer så masse til Kristin med denne flotte hunden!


For Xit og Marco gikk det litt opp og ned denne dagen, Marco gikk igjen et feilfritt løp i hoppklassen og ble nr. 2, i agility ble han nr. 26. Xit fikk den sure 4. plassen med et feilfritt løp i agility, men disket i hopp. Lars ringte meg da han hadde fått hundene i bilen, og lurte på hvordan det lå an med meg. Da sto jeg midt i nedpakking av teltet, så han kom og hjalp meg.



Siden det var 1. pinsedag var det deilig å bare dra tilbake til gården og bli der til dagen etter. Michael kom og hentet Iris hjemme hos oss om kvelden, og han syntes nok det hadde vært stille uten frøkna..... og dermed var det endelig klart for ca 2 måneder med pause fra utstilling og agility.

Søndag 15. var det stabyhoun tur til Borrehaugene i Horten, det var ganske varmt den dagen, men heldigvis var det masse vind. Hadde egentlig planer om å bade, men det  ble ikke helt til det. Vi hadde det veldig koselig sammen med Siv og Åge som har Pia fra Lisbeth og Leif. Var vel egentlig takket være Siv at vi dro, dagen før hadde jeg ikke så veldig lyst. Vi hadde følge med dem på Bastøyferja både til og fra, og jeg må si det var veldig hyggelig å bli kjent med dem. Delphi og Pia fant hverandre etterhvert de også.

Delphi
Pia
Delphi holdt på å bite av Siv fingeren.......

Delphi
Jentene har det fint sammen


Xit og Lars var også med
Delphi med vrengt øre i vinden.....
Pia poserer i strandkanten
Torsdag 19. leverte jeg Gozita til Follo Dyreklinikk for å trekke en tann, det ble oppdaget at den var brukket tidligere i vinter. Men, siden hun skulle pares ville de ikke gjøre noe med det da. Da jeg hentet henne på ettermiddagen dro jeg rett på hytta. Her er medisinene hun gikk på....., men Gozita var glad til, fikk jo leverpostei flere ganger om dagen.


Som alltid koser jeg meg på hytta, men kunne nok ønsket at det hadde vært noe varmere den helgen.

Det går fint for meg sa Gozita.......
Hva lukter det her?
Gozita og Ambra, er veldig glad for den hundegården bak hytta, der er det mye skygge også, men de er ikke der veldig lenge av gangen.
Eldste og yngste slapper av på terrassen


Delphi på utkikksposten

Uken etter var jeg på valpebesøk hos Erika, og fikk kose med leveringsklare dalmatinervalper. Takk for at jeg fikk komme!



Chico er på østlandsbesøk, og jeg var så heldig å få komme på besøk til Lises mamma på Kongsvinger i går. Så koselig å se han igjen...... hadde med mamma Ambra og halvsøster Delphi. Bildene er tatt av eier Lise.




I morgen drar jeg på hytta og blir der i ca 2 uker, Lars skal kjøre frem og tilbake neste uke, og uken etter drar han på Follouka med Marco og  Xit. Jeg gleder meg noe så veldig til å komme ut dit nå i denne varmen. Simen og Anders er hjemme og passer huset.........

Første helgen i august skal jeg til Jönköping i Sverige på Trippelutstilling, har meldt på Delphi og Iris. Drar på bobiltur sammen med Hege, som også var med meg til Nesbyen for tre år siden, det blir nok veldig koselig. Så får vi se hva resultatene blir...... Iris stiller i valpeklasse, og Delphi er påmeldt i unghundklasse sånn at hvis hun skulle bli beste tispe så har hun mulighet for å få et CACIB. Men, det er langt frem dit.....

Bare noen dager etter at vi kommer hjem derfra drar Lars og jeg med Delphi og Iris til Verdensutstillingen i Helsinki, vi blir der ca en uke. Selve utstillingen for stabyhoun er søndag 10. august.

God sommer!