torsdag, april 17, 2014

Påske på hytta.

Så skriver vi skjærtorsdag, påsken 2014, været er ganske dårlig akkurat nå, så helt greit vær å være inne i. Men, tirsdag var det helt fantastisk, og jeg satt ute på terrassen i mange timer. Elsker jo dette stedet over alt på jord, og når da sommervannet har blitt skrudd på før påske, så er det utrolig deilig å være her. Været skulle bli bedre fra i kveld (har ikke sett noe til det enda), og i morgen skal det bli helt strålende igjen. Var på apoteket i går og kjøpte meg en solkrem på tilbud som kun er for ansiktet, trenger ikke noe mer akkurat nå.





Tirsdag var det 5 uker siden Gozita ble inseminert dag 2, og jeg målte hennes livvidde. Siden hun ikke hadde lagt seg ut noe siste uken ble jeg ganske mistenkelig til at det ikke var noen valper der likevel. Hun har mye mer patter nå enn for et år siden, så jeg har faktisk vært ganske optimistisk, men nå ble jeg ganske skeptisk. Så i går morges dro jeg på drop-in til Follo Dyreklinikk og fikk bekreftet via ultralyd det jeg fryktet - ingen valper. Dermed er løpet kjørt for Gozita som blir 6 år i morgen, det kommende året skal brukes til å klargjøre gården for innflytting. Veldig synd, for selv om Gozita ikke er noen utstillingsstjerne så er hun en mentalt sterk hund som har gitt gode, trygge avkom med flotte bein.


Men, ikke så galt at det ikke er godt for noe. Jeg hadde meldt på både Delphi og Ambra til Stabyhounklubbens uoffisielle utstilling søndag 11. mai på Torpompoen i Hallingdal sånn for sikkerhets skyld. Gozita hadde egentlig termin den helgen, men satset på at jeg kanskje kunne dra frem og tilbake søndagen. Nå kan jeg være der hele helgen, drar på gården torsdag for å bytte til bobilen, og da er det greit å dra videre til Hallingdal derfra. Helgen 23. - 25. mai drar jeg til Bergen og Fuglehundfestivalen, der treffer jeg både Lina med Robin, og Helga-Mari med Storm og Amigo. Tenker det blir en skikkelig koselig helg.
Helgen 2. - 4. mai drar jeg til Ålesund, skal stille Delphi på lørdagen, men det hadde jeg bestemt meg for uansett. Skal ha med en labrador for en venninne som er oppdretteren frem og tilbake, og det er jo greit, for da får Delphi selskap i bilen. Selv er jeg så heldig å få bo hos Berit og Iri, sistnevnte er et av Alfis barnebarn etter Bindji. Gleder meg veldig, det er så vakkert å kjøre den veien, så det går nok bra hvis ikke været blir altfor dårlig.

Deretter blir de vel også NKKs utstilling i Drammen, trippelutstillingene i Sverige og Verdensutstillingen i Finland. Båttur er bestilt, og både Delphi og Iris er påmeldt. Må se å få trent mer med Iris, hun var jo faktisk 4 måneder i går. Båten fra Stockholm til Åbo var ganske full de fleste dager med tanke på lugar der man kan ha med hund, men heldigvis fikk vi plass onsdag og hjem tirsdag. Lars har fri både uken før og etter, så da blir det nok noen fine dager i Finland med bobilen.

Sånn ellers så er vi godt i gang med å få røntget D-kullet vårt, har fått resultatene på 5 av 8, og alle er frie både foran og bak. 3 med HD x A (Robin, Tara og Delphi) og 2 x HD B (Dizel og Bowie). Venter på resultatene til Tico, de kommer nok etter påske en gang. Er uansett veldig fornøyd, for nå er mer enn 50% av kullet røntget som frie, og det betyr at Delphi er avlsklarert. Planlegger ikke noe kull på henne før i 2016, for jeg synes de er for unge når de er 2 år, så da blir det først når de nærmer seg eller har fylt 3 år.

Jeg avsluttet forrige blogg med å fortelle at Delphi og jeg skulle på svømmetrening, var veldig spent, og er veldig glad for at Eirin var der altfor tidlig (hun hadde timen etter meg) så hun kunne hjelp til. Ellers hadde jeg følt meg ganske lost tror jeg. Delphi var naturlig nok veldig skeptisk, men jeg syntes hun var veldig flink. Er veldig lei meg for at jeg ikke kan de andre gangene Norsk Berner Sennenhund Klubb avd Oslo og Omegn har satt opp timer, for dette gjør jeg gjerne igjen.


Torsdag 3. april dro jeg til Nederland sammen med Kenneth og Lisbeth for å være med på det andre internasjonale møtet for Stabyhoun. De landene som var representert i tillegg til hjemlandet og Norge var Sverige, Danmark, Finland, England og USA. Det var noen utrolig interessante dager, hvor vi bl.a. gikk gjennom den nye rasestandarden som ligger til godkjenning hos FCI, og Diana Striegl lærte oss å dømme en stabyhoun på fredag. Lørdag var det Fokkersdag i Zutphen, der hadde vi fått en egen ring sammen med Diana, og alle måtte dømme 1-2 hunder hver. Dette var utrolig lærerikt og ikke fullt så skremmende som jeg hadde trodd. Den andre hunden jeg fikk dømme var bare wow, en fantastisk flott tispe på 13 mndr som hadde hatt en kanonkarriere så langt. Skal bli spennende å følge henne i årene fremover. Om ettermiddagen fikk vi presentert den nye valpetesten som var utviklet i klubben.


Søndag ettermiddag fikk vi som var igjen være med på en demonstrasjon av hva disse stabijene faktisk kan når det gjelder jakt, jeg var veldig imponert. Tusen takk til Klaas som ordnet dette.









Flyet vårt gikk hjemover mandag ettermiddag, og før det rakk vi å se masse tulipaner, veldig kjekt med leiebil.



Fredag formiddag 11. april hadde jeg sagt ja til å være med på noe spennende, fikk en tlf fra Model Day Studio om jeg ville være med på en "Bli ny dag" helt gratis. Det eneste som skulle koste var bildene, og det var helt frivillig å kjøpe eller ikke. Hvorfor ikke tenkte jeg....... og tok med meg Delphi. Det er jo utrolig gøy å bli profesjonelt sminket, det minner meg om bryllupsdagen for snart 20 år siden, har aldri følt meg mer vel. Jeg plukket ut 24 bilder jeg var fornøyd med, og tenkte at dette får være min 50 års presang til meg fra meg.





Dagen etter dro Lars og jeg på hytta, og dessverre måtte Lars bruke hele mandagen til å hente bobilen på Strømmen, kjøre den til gården, bytte bil og kjøre hjem, for så å bytte til firmabilen. Bobilen var klar fredag, men da Lars kom for å hente den var batteriet fullstendig flatt, og lot seg ikke starte, så da ble det et nytt som ikke var klart før mandag. Så nå er bobilen EU godkjent, og i tillegg med nytt batteri.

I morgen er det meldt strålende vær, og det håper jeg virkelig at det blir. Påskeaften får vi besøk av svigermor og svigerfar, og det blir veldig koselig.

Etter påske skal Dizel og Delphi på blodsporkurs, og det blir spennende. Lille frøkna har vist at hun er stikk motsatt av sin mor og mormor, dvs at hun har rakett i rumpa, så jeg regner med at vi må få noen godbiter i sporet for at nesa skal komme ordentlig ned.