lørdag, mars 22, 2014

Vårlige fornemmelser.......

Kan vel egentlig ikke huske at våren har kommet så tidlig, og at det ikke er noe snø igjen her i nærområdet, men deilig er det. Startet sporsesongen i går, og det har jeg aldri før gjort i mars måned her hjemme. Sist jeg gikk spor denne måneden tror jeg var i 2006 da jeg var på besøk hos Helga-Mari og Amigo i forbindelse med NKK utstillingen. Da hadde Jarle lagt spor til Alfi og Amigo, og jeg husker ikke helt om det var jeg eller Helga-Mari som la et nybegynnerspor til Ambra, hun og Amigo var jo bare 1 år den gangen. Amigo var jo langt mer dreven og erfaren enn henne.

Alfi og jeg går spor
Foto: Helga-Mari Tessem

Ambra går spor
Foto: Helga-Mari Tessem

Ambras kjennetegn har alltid vært halen når hun nærmer seg sporslutt, så også i dag.
Foto: Helga-Mari Tessem

Det var dengang, nå  tar hun ikke den skanken i sin munn
Foto: Helga-Mari Tessem
I går ettermiddag la jeg et kort spor til Delphi, fikk jo bare gått et lite spor med henne i fjor da hun var valp. Da jeg hadde lagt det, la jeg et til Ambra også som fikk ligge til i dag. Det var fint vær, men veldig mye vind. Hentet Delphi i bilen, og det var helt tydelig at det var masse gode lukter ute. Den hunden er bare så overivrig i alt, bjeffer og er verdens mest utålmodige sjel når ting ikke skjer raskt nok. Men, da vi kom frem til sporstart var det stille, det var første gang jeg satte på henne sporselen som jeg også bruker til Ambra, og Alfi brukte den også. Den er veldig fin, i skinn. Men, hui hvor det gikk, hun tok sporet og dro avgårde. Ja, dere kan jo selv se..... Neste gang skal jeg nok beholde lengden på sporet, men øke liggetiden til 2-3 timer for å se om jeg kan få ned tempoet. Men, gøy er det.


Delphi etter sportreningen i går
Klokken var vel rundt 11.45 da jeg gikk sporet med Ambra, møtte den regnskuren på vei til Grønmo, men det var heldigvis ikke så ille da vi kom frem. Men, det regnet ganske jevnt etter at vi satte i gang. Jeg lot henne få ta et sporoppsøk, og det fungerte bra. Hun tar sporet, og selvfølgelig er det jeg som ikke helt husket hvor sporet gikk, så da ble hun holdt igjen feil av meg. Men, men...... hun gikk innpå igjen, og jeg synes hun går veldig bra. Sporet var ikke så langt, kanskje 200 meter, og liggetiden var 19 timer. Prøvde både i går og i dag med  Endomondo sportstracker, men får den ikke til å fungere. Den viser bare tid, ikke antall meter. Så da jeg kom hjem ba jeg Lars kjøpe med seg en GPS til meg når han likevel skulle til XXL med gutta for å handle inn masse utstyr til Finseturen deres om et par uker. Jeg sjekket med Helga-Mari og Toril Vik hvilket merke de bruker, og fikk samme svar fra begge, så da ble det en Garmin GPSmaps 62s. Gleder meg til å bruke den neste gang.

Ambra etter sportreningen i dag
Planen for i år, siden Ambra ble Norsk Viltsporchampion i fjor, er å trene inn momenter som er i det svenske prøvesporet. Vet ikke om vi noen gang får prøvd oss i konkurranse, men gøy å ha noe annet å trene på når hun er såpass stabil på det vanlige sporet.

Får vel ta med noen tilbakeblikk også.

Lørdag 1. mars var det tid for utstilling igjen i Letohallen, hadde meldt på både Xit og Delphi. Xit har jo ligget ganske jevnt på Very good de siste gangene, og det som ødelegger mest er hans høye haleføring. Skal vel sies at av den grunn har han heller ikke blitt stilt så ofte. Men, siden han nå har blitt brukt i avl, og får flere forespørsler så synes jeg at han bør vises litt. Det var seks hanner med i åpen klasse, og jeg ble veldig overrasket da han fikk excellent på tross av den høye haleføringen. I tillegg ble han også plassert som no. 4, så jeg var strålende fornøyd.

Tok dette bildet av Xit dagen etter utstillingen, på 6 års dagen hans
Det ble en del venting frem til stabijen skulle i ringen, jeg hadde jo selv bedt om at det ikke skulle kræsje med disse to rasene, og det ble det tatt hensyn til. Berit og Rune kom med Dizel bort til der jeg satt langs med veggen, litt roligere der enn midt i hallen. Han var første mann ut, og dommeren mente han ikke fikk sett bevegelsene hans ordentlig pga at han virket litt engstelig, så han fikk KIP.

Dizel og Berit
Foto: Rune Larsen
Delphi  fikk CK, og da var det bare å vente på de to andre tispene i åpen klasse. Ingen av dem fikk CK, og da heller ikke hannen fra Sverige hadde fått det, så ble det for fjerde gang på rad CERT og BIR. I tillegg ble hun BIR junior. Ser av BIR bildet at hun nok var litt sliten, det ble en lang dag før det ble hennes tur i ringen siden vi var nesten først med Xit. Hun var rett og slett helt slutt da vi skulle inn i gruppefinalen, og jeg klandrer ikke dommeren for at hun ble plassert sist av de fire i grp 7/8. Det var hyggelig av han og spørre om vi skulle stille dagen etter, da var det nemlig han som skulle dømme rasen. Men, det skulle vi ikke, og det var jeg også glad for. Er nok godt for prinsessa vår å få en lang utstillingspause nå, resultatene har jo vært over all forventning.

Foto: Berit Johansen

Foto: Bente Risto Holmen

Delphi hjemme dagen etter med alle de fine rosettene
Har omsider fått hengt opp de fineste rosettene til Delphi, er veldig stolt av hva hun har gjort i utstillingsringen så langt
Samme dag var også Robin på utstilling i Knarvik, først måtte de snu da vaksinasjonskortet lå igjen hjemme, men jeg sa at det ikke kunne være noe problem å dra tilbake siden han var eneste i rasen. Heldigvis fikk jeg rett, men han synes fortsatt ikke noe særlig om å bli tatt på, så det ble en Very good, men en helt utrolig super kritikk der dommeren skriver at han er veldig flott representant for rasen.

Fine Robin
Søndag hadde Xit bursdag, 6 år ble han fine gutten vår!

Mandag  hadde jeg time på Veterinærhøyskolen for å ta progesteronprøve av Gozita, visste jo at det var for tidlig, men greit å vite hvor tidlig. Det viste seg å være veldig tidlig, så vi avtalte ny prøve torsdag ettermiddag siden jeg ikke kunne komme dit fredag formiddag.
Onsdag formiddag var det tid for rotamputasjon. Min tannpleier tok et ekstra røntgenbilde på en av mine rotfylte tenner i høst, og da oppdaget hun en begynnende betennelse som det absolutt bør gjøres noe med. Jeg grudde meg litt, var jo også litt småforkjølet..... Fikk beskjed om å ta to Ibux før de satte i gang siden man ikke skal spise, drikke eller skylle de tre nærmeste timene. Det var nok ganske lurt, og en annen ting som også var veldig lurt, var at etter de var ferdige fikk jeg utlevert ispose som jeg skulle sitte med de første 20 minuttene før jeg dro derfra. Videre skulle jeg bruke den et par ganger til samme dag. Operasjonen gikk heldigvis greit, og jeg er ganske overrasket over hvor lite vondt det faktisk var etter at bedøvelsen gikk ut. Jeg tok et par Ibux før jeg la meg sånn for sikkerhets skyld, og det samme kvelden etter, men det var også alt.

Torsdag ettermiddag var det nytt besøk på NVH med Gozita, og fredag ettermiddag mens jeg var på Vikingskipmuseet sammen med Lars og hans foreldre måtte jeg ringe. Fikk beskjed om at verdien var kommet opp i 10, og at vi sikkert kunne prøve en paring søndag.

Gozita begynte å bli litt mer interessert i andre hunder som gikk forbi......


Her er noen bilder fra Vikingskipmuseet. Utrolig hvor mye større utbytte man har av et sånt museumsbesøk nå i forhold til da man var der med skolen for veldig mange år siden.










Jeg dro på gården fredag kveld med tanke på å få en litt kortere reisevei til Stord lørdag. Likte ikke at Haukeli var stengt, og lørdag formiddag kl. 10.30 måtte jeg bare ta en avgjørelse, og da ble det å kjøre hele veien rundt. Veldig glad for at været var bra og med tørre, fine veier. Var fremme på Stord Hotell ca 20.15, så det ble noen timer på veien.
Vi lot Castro og Gozita få møtes etter at jeg hadde fått inn alt på hotellrommet, og det sto virkelig ikke på interessen fra noen av dem. Men, noen paring ble det ikke, vi håpet at søndag ville bli en bedre dag.
Søndag avtalte vi å møtes etter 5-mila fra Holmenkollen, deilig å bare slappe av på hotellrommet etter en tur med hundene og deilig frokost. Vi dro hjem til Gerda for å låne hagen deres, veldig koselig å treffe disse koselige vestlendingene igjen. Lerke på 4 måneder var jo aldeles bedårende, men Delphi syntes nok hun var litt for barnslig. Men, noen paring ble det ikke denne dagen heller, merkelige greier, de fikk jo til to paringer for ca 1 år siden.
Søteste Lerke


Delphi



Om kvelden møttes Helga-Mari og jeg på en restaurant i Stord sentrum, veldig koselig å spise middag sammen med henne.
Mandag fikk vi også låne hagen til Gerda, men etterhvert ga vi opp og dro til Stord Dyreklinikk der det ble inseminering. Vi møttes tirsdag formiddag på P-plassen utenfor hotellet etter at jeg hadde sjekket ut, men det ble en ny tur til dyreklinikk for inseminering. Stadig noen nye erfaringer å ta med seg...... det er enda litt tidlig å si om det bærer frukter, og jeg har et ganske nøkternt forhold til det enn så lenge.

Misteltein, masse av det på vestlandet, ser det aldri her hjemme

Vi venter på Castro utenfor hotellet
Heldigvis var det flott vær denne dagen, og turen over Haukeli var strålende, synd det er så vanskelig å få stoppet der om vinteren når det er så mye snø. Turen til gården tok 2 timer mindre enn omveien lørdagen, men jeg var trøtt nok, og veldig glad jeg slapp den siste drøye timen til Oslo. Den tok vi onsdag formiddag i stedet. Vi hadde en deilig morgentur på jordet i flott vær.






Mens jeg var på Stord var Lars, Xit og Marco på agilitystevne i Drammen både lørdag og søndag. Lørdagen ble  det disk på begge, mens det på søndag ble langt bedre resultater. Xit ble nr. 5 i agility og nr. 8 i hopp med under 10 feilpoeng i begge løpene. Marco kom seg for første gang gjennom både hopp- og agilitybanen, og dermed ble det sølvmerket på han i agility. Han ble nr. 8 i hoppklassen og nr. 23 i agility.

Lørdag var Delphis bror Cobi på utstilling i Sverige, og det ble en Very good pga at dommeren mente han var for liten. Ellers en flott kritikk.


Forrige helg var en helg uten noe program, og både torsdag og fredag var jeg faktisk i virkelig rydde- og rengjøringsmodus. Fant ut at det var best å smi mens jernet var varmt, skulle gjerne sett at den hadde kommet tilbake snart......

Denne uken er virkelig en stor bursdagsuke for våre stabyhounavkom. Mandag 17. var B-kullet 7 år, tirsdag var Delphi og resten av D-kullet 1 år og i morgen fyller Norges første kull, Ambra og hennes søsken 9 år! Alle 7 lever, og det er jeg veldig takknemlig for. Gratulerer så masse til alle!

Delphi og jeg skal på hundesvømming på Kløfta for aller første gang i morgen, det blir spennende!